Nye Coca-Cola light mini-flaske

Print Friendly, PDF & Email

 

Svein Optjernsberget

Svein Optjernsberget

I begynnelsen av mars 2002, lanserte Coca-Cola en ny og forbedret versjon av Coca-Cola light. Produktet ble lansert i Norge, som første land i verden. Med slagordet «Refreshingly New» ble en av Norges mest solgte leskedrikker lansert med en ny, forfriskende smak, og for første gang fikk norske forbrukere sjansen til å smake en ny Coca-Cola light før amerikanerne.

Tidligere har The Coca-Cola Company brukt Norge som testmarked i forbindelse med lanseringen av Urge. Basert på erfaringer fra kampanjen i Norge ble Urge senere lansert i flere land, blant annet i USA, under navnet Surge.

Som en del av en massiv kampanje delte Coca-Cola ut gratis smaksprøver på nye Coca-Cola light i forskjellige butikker, på universiteter, strender, parker og andre steder folk ferdes. Samplingsprogrammet var det største i sitt slag som var gjennomført i Norge.  Lanseringen besto av massiv annonsering på tv, internett og i butikk. I tillegg ble et omfattende smake-program satt i gang. I løpet av de neste fire månedene ble det delt ut tilsammen 750.000 mini-glassflasker og bokser med brus.

Kampanjen var utarbeidet i Danmark av reklamebyrået Publicis i nært samarbeid med The Coca-Cola Company. Men det var Leo Burnett Førsteledd/Action som var ansvarlig for konseptutviklingen av sampling-programmet for nye Coca-Cola light i hele Norden.

– Dette er en stor lansering i alle nordiske land og den største sampling-aktiviteten i Norge noensinne. Vi skal dele ut mer enn 750 000 flasker og bokser gjennom de kommende fire månedene. Dette betyr at nesten hver femte nordmann får prøvesmake nye Coca-Cola light i løpet av våren og sommeren, kunne Svein Optjernsberget, den gang merkevareansvarlig i Coca-Cola Norge, fortelle.

Optjernsberget forklarte at Leo Burnett ble valgt på grunn av deres kapasitet, kompetanse og gjennomføringsevne. Rundt 70-80 personer var involvert med sampling-aktiviteter i de kommende månedene. Kampanjestart var 21. mars med varighet ut juli. Primærmålgruppen var kvinner og menn i aldersgruppen 20-39.

Løsningene utviklet av Leo Burnett ble brukt i samtlige nordiske land og var selskapets største enkeltvise oppdrag av denne typen frem til da. Det var spesielt utfordrende at kampanjen skulle benyttes på alle nordiske markeder. Det var utviklet standmateriell og bekledning som var basert på et kelnerkonseptet. Kelnerkonseptet kom også tydelig til uttrykk i reklamefilmene som ble vist i kampanjeperioden.

Hos Action/Førsteledd besto teamet av Pelle Vedner, Espen Hareide Nilsen, Kåre Ulsrud, Terje Hammer og Mette Nilsen.

Kilde: Coca-Cola Norge

Nedlastbare bilder

Coca-Cola light sampleflaske 2002

Coca-Cola light sampleflaske 2002

Kommentarer er stengt.