Den langvarige historien om Coca-Colas isbjørner

 

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola sin første isbjørnreklame dukket opp i Frankrike i 1922. I de neste 70 årene, dukket isbjørner opp sporadisk i flere reklamer. I 1993 gjorde The Coca-Cola Company en dramatisk endring i sin reklame ved å innføre «Always Coca-Cola»-kampanjen. Kampanjen fra Creative Artists Agency og senere Edge Creative var mangfoldig av natur, med opprinnelig 27 reklamefilmer designet for å appellere til bestemte målgrupper. Annonsene gikk over hele verden, og med et utvalg av innovative tekniske tilnærminger, for eksempel data-animasjon.
En slik reklame, «Nordlys,» introduserte det som skulle bli en av de mest populære symbolene for Coca-Cola reklamen, nemlig isbjørnen.

Da han ble spurt om å utvikle en innovativ reklame for Coca-Cola, tenkte skaperen Ken Stewart på å drikke Coca-Cola mens han var på kino. Som valp, lignet Stewards labrador retriever på en isbjørn. Stewart så på hunden sin, tenkte på isbjørner og forestilte seg hvordan de ville gått på kino, og dermed var ideen om «Nordlys» født. I reklamen ser isbjørnene på nordlyset («filmen») og drikker Coca-Cola .

Stewart fikk hjelp av animasjonsbyrået Rhythm & Hues til å animere annonsene. Ved hjelp av «space-age» datamaskiner og de nyeste grafikk-programmene, tok hver annonse omtrent 12 uker å produsere fra begynnelse til slutt. Det kreves en lang, kompleks prosess for å bringe til liv de pusete og alltid tørste arktiske skapningene. Som med alle TV-reklamer, begynte virksomheten med dreiebøker. Hver reklame varte kun i 30 sekunder, og animasjonsspeilene skapte scener hentet fra tidligere dreiebøker illustrert av Eugene Yelchin, som jobbet sammen med Stewart og CAA. På denne måten ble hvert sekund av handlingen gjort rede for. Når dreiebøkene ble fullført, opprettet Stewart og Rhythm & Hues blyantskisser av isbjørner, som definerte hvordan bjørnene ville vises i hver scene. Skissene ble deretter raffinert med detaljer og bakgrunnsbilder.

Deretter studerte Stewart og animatørene film og bilder av faktiske isbjørner for å få et bedre inntrykk av hvordan bjørner beveger sine hoder, kropper og lemmer, slik at de kunne innlemme disse bevegelsene i reklamene.

For å få bjørnen inn på datamaskin, ansatte Stewart og Rhythm & Hues en skulptør til å skape en tredimensjonal representasjon av bjørnens hode i leire. Modellen ble deretter overført til tredimensjonale bilder og lagret i en avansert datagrafisk programvare. Bildene ble konstruert ved å lage et rutenett av vertikale og horisontale linjer på bjørne-modellen. En animatør plottet faktisk, ved hjelp av en stylus koblet til en datamaskin, inn punktene langs modellkroppen inntil et skjema av bjørnen dukket opp på dataskjermen. Etter at bildet var raffinert og lastet inn i minnet, kunne bjørnen «beveges», slik at den kunne gå, løpe, ake, gå på ski og på skøyter.

Bjørnenes «Bevegelse» ble skapt når animatørene plottet bjørnens bane inn på datamaskinen. I tillegg til å manipulere bjørnens torso, måtte hode og lemmer beveges separat ettersom den datagenererte bjørnen ikke var festet i ett stykke som en ekte bjørn. I løpet av dette trinnet, ble også de finmotoriske bevegelsene ferdigstilt.

Ytterligere elementer som ikke var datamaskingenerert – for eksempel en Coca-Cola flaske – ble skannet og lagret i datamaskinen, og ble lagt til på dette tidspunktet. Når de grunnleggende bevegelsene var ferdige, ble resten av bildet raffinert. Pels ble lagt til, øyne ble ferdigstilt, bakgrunn ble «malt inn» og lysdetaljer – intrikat belysning komplett med refleksjon og skygger – ble finjustert.

Mens animasjonen var i produksjon, samarbeidet Stewart også med Glenn Rueger på Outside Music for å komponere original musikk, og skapte lydeffekter med Weddington Productions. For å opprettholde den magiske kvaliteten ved bjørnenes verden, holdt Stewart musikken til et minimum. Han brukte den syntetiserte musikken utelukkende som en kilde til tegnsetting, og lot bjørnene være dialogfrie med unntak av noen «ooh», «ah» og grynt. Disse var skapt av Stewart på et lydbilde ved hjelp av hans egen stemme, som deretter ble endret gjennom en datamaskin for å få ham til høres ut som bjørnene. Musikken og «dialogen», som var minimal designmessig, krevde flere måneders arbeid.

«Det var egentlig det vi prøvde på – å lage en karakter som er uskyldig, morsom og reflekterer de beste egenskapene vi liker å kalle «menneskelige», sier Stewart. «Bjørner er søte, rampete, lekne og fylt av lystighet.»

Etter at de siste elementene – musikk, lydeffekter og animasjon – var ferdigstilt, førte Stewart dem sammen under en siste redigering, og bjørnenes magi var født.

Det har blitt mange isbjørn TV-reklamer siden debuten i 1993, inkludert to reklamefilmer for OL i 1994, der bjørnen skled på en kjelke og satte utfor en hoppbakke. Bjørnunger ble også introdusert i en julereklame der bjørnefamilien står og plukker ut juletre.

Kilde: The Coca-Cola Company

Bilder

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Coca-Cola Polar Bear

Kommentarer er stengt.