Mat til Syria

Print Friendly, PDF & Email

 

Snap & Donate

Snap & Donate

02.11.2016: Denne julen kan du hjelpe Coca-Cola med å hjelpe!

Coca-Cola har valgt å bruke årets julekampanje, til å rette fokus mot situasjonen i Syria, i samarbeid med Røde Kors. Målet er at flest mulig nordmenn donerer et måltid til mennesker i Syria, gjennom Røde Kors sin utdeling av familieesker med mat.

Da Coca-Cola satte seg ned for å planlegge årets julekampanje, ble de inspirert av julekampanjen som deres kolleger i Sverige gjennomførte i fjor. I Sverige samlet de inn måltider til bostedsløse, og det syntes Coca-Cola i Norge var en fantastisk idé – å skaffe til veie måltider til dem som ikke har; helt i tråd med Coca-Cola sine verdier, og hva julen handler om for mange.

Valgte Røde Kors
Coca-Cola ønsket derfor å gjennomføre noe lignende i Norge i år, og da falt valget på Røde Kors. Grunnen er at Røde Kors gjør en enorm innsats i verdens konfliktområder, og i Syria har de etablert et program for utdeling av mat som hver måned metter rundt fire millioner mennesker.

Ved å støtte dette programmet gir vi denne innsatsen oppmerksomhet; i tillegg vet vi at midlene vi skaffer blir benyttet på en effektiv og målrettet måte for å gi mat til flest mulig.

Coca-Cola har garantert for et beløp overfor Røde Kors, som sikrer at de skal få midler tilsvarende disse 200 000 måltidene. Beløpet Coca-Cola har garantert for, gjør at Røde Kors kan være sikre på at de får de midlene de trenger for å mette over 1 700 familier i en måned i Syria – også om målet om innkomne etikettbilder gjennom «Snap & Donate» ikke nås.

Viktig å å delta
Det har definitivt uansett mye å si at folk snapper og donerer – for Coca-Cola fortsetter å gi to kroner per innkomne bilde, også etter at målet om 200 000 måltider er nådd. Og det som kommer inn via VIPPS legges på toppen av alt som samles inn gjennom Snap & Donate-funksjonen.

Med denne kampanjen skaper vi mer oppmerksomhet om en humanitær katastrofe i Syria, og det solide arbeidet Røde Kors gjør der, enn hvis vi bare donerte en sum. Pengene skaffer Coca-Cola uansett til veie, men med denne kampanjen skaper vi altså verdifull oppmerksomhet i tillegg.

Det må også nevnes at Røde Kors er en organisasjon Coca-Cola har samarbeidet med i lang tid. I Oslo har Coca-Cola samarbeidet med Røde Kors i over 12 år, blant annet ved å støtte deres ressurssentre for ungdommer, og aktivitetsprogrammet PULS.

Mat for fem i 30 dager
Målet med denne kampanjen, er altså å samle inn 200 000 måltider som skal distribueres gjennom Røde Kors sitt program for utdeling av familieesker med mat. Coca-Cola donerer drøye to kroner per bilde som kommer inn, som tilsvarer prisen for ett av måltidene i mateskene.

Mateskene inneholder mat for rundt 350 norske kroner og metter en familie på fem personer i 30 dager. Nærmere bestemt er innholdet 6 kilo ris, 6 kilo sukker, 3 liter olje, 800 gram tomatpasta, 800 gram bønner, 960 gram tunfisk, 900 gram te, 500 gram salt, 2 kilo hvite bønner, 1 kilo vegetarisk ghee, 2 kilo linser og 4 kilo bulgur.

Vinteren er kald i Syria også, derfor oppfordrer Coca-Cola alle til å donere måltider til familier i Syria. Alle donasjoner til kampanjenummeret på VIPPS, og gjennom «Snap & Donate», går altså uavkortet til Røde Kors sin utdeling av mat.

Mekanikken er enkel
Du går til nettsiden www.coke.no/jul og tar et bilde av etiketten på flasken. Når bildet registreres, donerer Coca-Cola et måltid til Syria. Donasjonen tilsvarer prisen på ett måltid i Røde Kors sine matesker, i overkant av 2 kroner.

Det er fullt mulig å donere mer penger dersom man ønsker dette. Coca-Cola har inngått et samarbeid med VIPPs, og har opprettet gullnummeret 1886 (året Coca-Cola ble solgt første gang) for å ta imot donasjoner til dette formålet. Du kan dermed enkelt VIPPSe ditt bidrag til 1886. Beløpet går uavkortet til Røde Kors sitt arbeid med å dele ut mat i Syria.

Årets juleetiketter er på full fart ut i butikkene, og flaskeetikettene du kan ta bilde av for å donere mat til Syria, er etikettene på halvliter- eller halvannenliters flasker med Coca-Cola og Coca-Cola zero, samt 1,25 liters flasken med Coca-Cola zero.

Kampanjen starter 1. november 2016 og avsluttes 31. desember 2016.

Mer informasjon om kampanjen finner du på nettsiden https://www.cocacola.no/coca-cola/donate-faq/

Kilde: Coca-Cola, Norge

Bilder

Snap & Donate

Snap & Donate

Snap & Donate

Snap & Donate

Coca-Cola og Coca-Cola zero 0.5l juleetiketter 2016

Coca-Cola og Coca-Cola zero 0.5l juleetiketter 2016

Utdeling av matkasser (Foto: Røde Kors)

Utdeling av matkasser (Foto: Røde Kors)

Kommentarer er stengt.