Coca-Cola i USA

Coca-Cola Headquarters – Atlanta, Georgia USA

Hvem skulle tro at det som startet som en liten lokal leskedrikkproduksjon 8. mai 1886, skulle bli en av verdens mest solgte og etterspurte drikker. En liten sped begynnelse på noe som etter hvert skulle vokse seg inn i hjertene på folk rundt om på hele kloden.

Det er over 100 år siden Coca-Cola for første gang var for salg i et Apotek i Atlanta USA. Under denne perioden er Coca-Cola sitt navn, logo og varemerke blitt det mest gjenkjente av alle varemerker i verden, kanskje også det kjæreste av alle varemerker.

Historien om Coca-Cola, starter for mer enn et århundre siden, i en bakgård bare noen få kvartaler fra stedet hvor The Coca-Cola Company i dag har sitt hovedsete.

Coca-Cola så dagens lys første gang 8. mai 1886. Farmasøyten Dr. John Styth Pemberton rørte sammen en karamellfarget sirup-lignende produkt i en tre-bent jernkjele, helte litt over i en mugge som han bar fra sin bakgård og ned gaten til Jacob’s Pharmacy, Atlanta sitt største apotek. Samme dag, hadde dette nye spennende produktet sin debut som mineralvann for bare 5 cents pr. glass. Ny historie innen mineralvann var et faktum i det kullsyret vann ble tilsatt dette nye sirup-lignende produktet.

Med tanke på at de to C’er i Coca-Cola ville bli et flott utgangspunkt i markedsføringen, kom Dr. Pemberton’s partner og regnskapsfører, Frank M. Robinson, med et forslag om navn til drikken og utarbeidet så den i dag så populære og kjente logoen.

Like etter ble det hengt opp et skilt utenfor apoteket med teksten “Drink Coca-Cola” og den 29. mai 1886 kunne Atlanta sine innbyggere lese den første annonsen om Coca-Cola i The Atlanta Journal. I annonsen ble det påstått at Coca-Cola var “Delicious and Refreshing”. Et slagord som benyttes den dag i dag.

I løpet av resten av 1886 ble det gjennomsnittlig solgt 9 glass med Coca-Cola pr. dag, et temmelig beskjedent tall med tanke på dagens konsumering.

Dr. Pemberton forstod ikke helt potensialet av drikken han hadde skapt. P.g.a. dårlig helse og mangel på penger, solgte han litt etter litt sine andeler og eierinteresser i dette som etter hvert skulle bli en gullgruve. Og når han døde i 1888, ble alle andelene Pemberton satt igjen med kjøpt opp av Asa G Candler, apoteker og en av Atlanta sine store forretningsmenn. Mr. Candler forstod straks hvilken stor fremtid Coca-Cola’n ville få og kjøpte opp alle andeler Pemberton hadde solgt, og fikk full eierkontroll for bare $2,300 dollar i 1891.

The Coca-Cola Company ble dannet i 1892, av Asa Candler, hans bror John S Candler, Frank Robinson og to av deres kolleger. Kapitalen var på $100,000 dollar.

Nå starter tiden med solid markedsføring. Reklamebudsjettet for 1892, var på $11,401 dollar. Selskapet distribuerte tusenvis av kuponger for gratis glass med Coca-Cola. Aggressivt ble det reklamert for Coca-Cola med kalendere, plakater, malte vegger, serveringsbrett, keramikk-serveringstårn og klokker. Salget økte til det tidobbelte. Strategien var å få så mange utsalgssteder som mulig, og å øke lysten på Coca-Cola hos folk.

Varemerket “Coca-Cola” ble først registrert hos The United States Patent Office, 31. januar 1893.

Første “cola-sirup”-fabrikken som ble anlagt utenfor Atlanta, var i Dallas, Texas. Denne ble åpnet i 1894. Året etter kom de to neste, i Chicago og Los Angeles. Og tre år etter grunnleggelsen av The Coca-Cola Company, kunne en stolt Mr. Candler i sin årlige rapport fortelle at “Coca-Cola is now drunk in every state and territory in the United States”.

Den første til å tappe Coca-Cola på flaske, var butikkeier Joseph A. Biedenharn, da han i 1894 installerte en liten flaskekapslingsmaskin i sin “Candy Store”. Men det var ikke før i 1899, at tapping på flasker ble innført i stor skala. Candler inngikk da en eksklusiv avtale med Benjamin F. Thomas og Joseph B. Whitehead fra Chattanooga, Tennessee, om tapping og salg av Coca-Cola på flaske bortimot over alt i USA. Candler solgte denne retten, for kun èn amerikansk dollar. Dermed ble den første tappe-fabrikken etablert i Chattanooga samme år.

Med økonomisk hjelp fra John T. Lupton, inngikk Thomas og Whitehead avtaler med tredjeparter for opprettelse av lokale tapperier rundt om i USA. På denne måten startet de det “world-wide network” vi i dag kjenner av lokaleide tapperier. Dvs frem til 1998 hvor Coca-Cola Norge avsluttet sitt samarbeid med Ringnes-kjeden og selv åpnet tapperi i Lørenskog utenfor Oslo.

I 1915 utarbeidet Root Glass Company den kjente Coca-Cola konturflasken, basert på en tegning av coca-bønnen som har en slik spesiell form at den blir gjenkjent til og med i mørket. Konturflasken, som i dag regnes for å være et av verdens mest kjente emballasjedesign, ble lansert i 1916. Men det var ikke før i 1977, at flasken ble registrert som et varemerke av The United States Patent Office.

I 1919, ble The Coca-Cola Company solgt til bankmannen Ernest Woodruff og til hans egen investor gruppe. Pris $25 millioner dollar.

Fire år senere, altså i 1923, ble Ernest Woodruff sin 33 år gamle sønn, Robert W. Woodruff, valgt til administrerende direktør for The Coca-Cola Company. Store endringer i selskapets struktur ble da gjort og 500.000 aksjer ble lagt ut for salg til $40 dollar pr. stk. I 1923 innføres også esker med 6 flasker for salg, såkalt six-pack.

Den nye direktøren startet noe som skulle vise seg å bli de neste 6 ti-år store ledelse og som skulle bringe Coca-Cola mot nye høyder. Høyder ingen tidligere verken hadde drømt om eller trodd. Woodruff insisterte på kvalitet for produkt og image, og lagde strenge standarder for kontroll av kvalitet både på dispensere og av flasker.

Det var ikke før i 1928 at det ble solgt mer Coca-Cola på flasker enn i glass. Og i 1929 introduseres “bell-shaped”-glass som standardglass til soda fountains (dispensere). Det var også i 1928 at The Coca-Cola Company, sponset Olympiske Leker første gang. Til sommerolympiaden i Amsterdam, fikk den amerikanske OL-troppen med seg 1000 kasser med Coca-Cola.

I 1931 fikk julenissen nye klær, støvler og nytt skjegg, takket være svensk-amerikaneren Haddon Sundblom og Coca-Cola. Hadde det ikke vært for reklametegneren Sundblom fra Chicago, ville dagens julenisse trolig bare ha vært en halv meter høy og med pels.

I 1955 innføres King- og Family-size flasker og i 1960 kommer større flasker.

I 1960 kjøpte selskapet opp Minute Maid Company og i 1967 ble selskapet The Coca-Cola Company Foods Division dannet. I dag er The Coca-Cola Company Foods Division kjent som Coca-Cola Foods. I mellom 1977 og 1983, produserte og markedsførte selskapet vin i USA og i 1982 kjøpte selskapet opp Belmont Springs Water Co. Inc. Men sistnevnte selskap ble solgt igjen i 1989.

I 1977 registreres altså konturflasken som et varemerke, hos The United States Patent Office.

I 1978 kom plastflasker på markedet.

I 1990 ble The World of Coca-Cola Pavilion åpnet i Atlanta USA. All historie om Coca-Cola er samlet her, skilt, reklameeffekter, soda fountains (dispensere) mm. Til og med John Pemberton sin originale håndskrevne oppskriftsbok og original patenten av Coca-Cola fra 31. januar 1893 finner du der.

I 1991 ble Coca-Cola Refreshments Company dannet.

I 1993 benyttes Coca-Cola Polar Bears for første gang i selskapets markedsføring.

I 1996 sponser Coca-Cola sommerolympiaden i sin hjemby, Atlanta.

I februar 2000, blir Doug Daft valgt til selskapets overhode, Chairman and Chief Executive Officer. Hr. Daft har over 30 års erfaring i selskapet.

I 2001 blir Coca-Cola light Lemon (Diet Coke Lemon) introdusert på det amerikanske markedet.

I 2002 blir Vanilla Coke lansert i USA. Den første Coca-Cola’en med en smakstilsetning på over 10 år. The Coca-Cola Company markerer også sitt 74’de konstruktive år, ved å sponse vinterolympiaden i Salt Lake City, i 2002. Dette er også året hvor The Coca-Cola Company kan markere at de nå har over 300 forskjellige merker i 200 forskjellige land.

The Coca-Cola Company sin historie er på mange måter enestående. Fra å være en liten oppdagelse av en lokal leskedrikk til å bli den enorme suksess på verdens basis slik vi kjenner den i dag. Den gang som nå, formålet om å servere en kvalitets drikk og å øke verdien av selskapet har vært selskapets “goal”, noe det fortsatt vil være når vi nå er på vei inn i en lovende fremtid for verdens ledende leskedrikk.

Kilde: The Coca-Cola Company

<- Tilbake til “Tema-sider