Coca-Cola sine kork-kampanjer gjennom tidene

“Kikk under korken”

Fem år før gorkene så dagens lys, kjørte Coca-Cola tapperiene i Norge i gang en kampanje de kalte “Kikk under korken”.

I februar 1969 begynte det å dukke opp bokstaver under Coca-Cola-korkene. Omtrent samtidig ble det satt opp holdere med kuponger i dagligvare-forretningene, og det ble etter hvert også annonsert i aviser over hele landet. Folk ble lokket til å bruke bokstavene de fant under korkene og i annonsene til å fylle ut manglende bokstaver i en setning og sende kupongen i posten til Oslo. Riktig utfylt ble setningen til slagordet “Alt går bedre med Coca-Cola”.

En avlang avisannonse var å finne i landets aviser fra og med 4. mars 1969 og svarkupong-annonsen fra og med 14. mars 1969.

Fra en intern kampanjeorientering kan vi lese at kampanjen «tar sikte på å samle hele familien bak en konkurranse som gir usedvanlig store og fristende premier for voksne og barn». Og flotte gevinster var det. En av førstepremiene var gratis matvarer for et helt år. «… til glede for hele familien og stor lettelse for mor i hennes daglige strev for å få endene til å møtes», som det står i orienteringen. (Husk at dette er fra slutten av 60-tallet).

Videre fristes det med fisketur til en rik lakseelv («alle mannfolks drøm»), og turer til London og Paris. Utgifter til turene ble dekket med opp til 10 000 kroner. Omregnet til dagens kroneverdi var det altså snakk om premier for over hundre tusen kroner på hver vinner.

Deltakerne skulle selv krysse av for hvilken premie de ønsket seg. Og det var mulig å sende inn flere kuponger.

I tillegg ble det under hele kampanjeperioden fram til 14. april trukket ut 100 ekstrapremier. Fra kampanjeorienteringen kan vi videre lese: «Aldri før har Coca-Cola gått inn med en slik tyngde i annonseringen i aviser og ukeblad». Det ble satset stort på reklamemateriell som blant annet plakater, kjempekorker, tapetruller og kupongholdere til butikklokalene.

Responsen fra publikum var enorm. Kampanjen druknet nesten i brev, og satte trolig Norgesrekord på den tiden med hele 464 290 innsendt kuponger. Hovedgevinstene gikk til glade vinnere i Trondheim, Laksevåg, Lillehammer og Selbu.

I Adresseavisen fredag 20. juni 1969, kunne vi lese om trøndere med vinnerlykke. Om niårige Hans-Morten Evjemo som vant “På laksefiske i Norge” og fru Hilda Solemsli som vant “Gratis matvarer i ett år” i “Kikk under korken”-konkurransen.

Bergens Arbeiderblad forteller 20. juni 1969 følgende: «En av de heldige vinnerne i Hansa’s salgsområde, ble fru Edith Sæle, Laksevåg, som var meget lykkelig da hun i går ble overrakt premien av reklamesjef Grimsæth. Hun legger, sammen med sin mann, ut på den eventyrlige reisen [til London] i juli måned. – Ja, det er noen som har flaks».

I Fædrelandsvennen mandag 23. juni 1969, kunne vi lese at nesten en halv million nordmenn, hele 464.290 personer, “lettet på korken”. for å delta i konkurransen. I avisen Lindesnes ble det lørdag 28. juni trykket et bilde av to Coca-Cola funksjonærer i en haug med mottatte svarkuponger.

Last ned og les Coca-Cola sin kampanjeorientering for kampanjen “Kikk under korken” her: https://cocacolaclub.no/wp-content/uploads/2024/10/kikk-under-korken_kampanjeorientering.pdf

Trolig var kampanjen så vellykket at noen ble inspirert til å utvide budskapet fra enkle bokstaver til små setninger under korkene. Kikk under korken var på en måte forløperen til Gorken. Kampanjen som har vart helt fram til vår tid.

“Finn idrettsmotivene”

Men nok en kork-kampanje skulle se dagens lys, før Gorkene kom på banen.

I forbindelse med vinter-OL 1972 i Sapporo i Japan, lanserte Coca-Cola Norge en konkurranse i februar 1971, hvor man skulle finne og samle 5 forskjellige motiver som var trykket på baksiden av korkinnleggene på flaskene med Coca-Cola og Fanta. Det var 4 idrettsmotiver og det femte motivet var det nye slagordet “Det finnes bare en. Coke” som ble lansert omtrent samtidig.

Konkurransekuponger ble trykket i de feste av landets aviser fra og med 22. februar. Men det var også mulig å hente kuponger i diverse forretninger hvor man kunne få kjøpt Coca-Cola og Fanta.

Korkinnleggene med motivene skulle klistres på kupongene og sendes inn til Coca-Cola. Og det var kjempepremier å vinne; 10 vinnere fikk hver sin gratis-tur og 2 ukers opphold på hotell under vinterlekene i Sapporo.

Og allerede i Arbeiderbladet 15. mars, kunne vi lese om konkurransens første vinner, kokk Leif E. Sander. Flere vinnere ble presentert i egne annonser i ukene som fulgte, før alle vinnerne ble presenter i en annonse fra 3. mai.

“Gork! – en kvikkis under korken”

Les først Frode Rikstad sitt forord til Gorker her…

I 1974 startet Coca-Cola i Norge en kampanje som skulle vise seg å bli en av de meste omtalte kampanjene i selskapets historie, – Gorker.

Hvem som fikk ideen til kampanjen, vites ikke. Men sammen med Coca-Cola Norge, sto reklamebyrået Myres/Lintas med administrerende direktør og bergenseren Asbjørn Sæthre i spissen.

Første omtale av kampanjen, finner vi i flere av landets aviser den 10. september 1974. En annonse som forteller om “Gork! – en kvikkis under korken…”.

Deretter annonseres det hyppig i landets aviser utover de neste årene med forskjellige annonser. Fra starten i 1974 og de etterfølgende år, 1975 – 1977, var det minst en annonse om Gorker å se i de fleste av landets aviser hver eneste uke.

Selv om gorkene og Coca-Cola sine kampanjer ble godt mottatt av de fleste, var ikke alle like positive.

Frem til slutten av 70-tallet, benyttet bryggeriene kork-foringer under korken. Et mellomlegg av kork-materiale mellom metallkork og glassflasken, for å hindre lekkasje og søl.

For å komme til gork-teksten, måtte denne foringen fjernes og dette skapte også overskrifter i dagspressen på den tiden da foringene ble ansett som et stort søppelproblem. Spesielt etter at gork-kampanjen ble lansert.

I Dagbladet torsdag 1. april 1976, kunne vi lese leserinnlegget «Spar oss for “gorkene”» av Geir Monsen fra Kolbjørnsvik utenfor Arendal;

“En av våre større mineralvannsfabrikker har funnet det salgsfremmende å innføre såkalt “gork” under foringen på flaskekorkene. Får å få del i disse “morsomme” gorkene må forbrukeren rive av foringen under korken. Undertegnede har den “glede” å måtte plukke opp hundrevis av slike kork-foringer etter arrangementer der mineralvann er solgt. Det er nok med flasker og selve korkene som søppelproblem, så spar oss for disse gorkene! Eller lag dem i hvertfall mer miljøvennlig.”

Men dette problemet løste seg selv etter hvert, da bransjen byttet ut kork-foringer med plast-foringer som var gjennomsiktige slik at man kunne lese gork-teksten uten å måtte fjerne foringene.

I Bergens Tidene kunne vi lørdag 5. mars 1977, stifte nærmere bekjentskap med bergenseren Asbjørn Sæthre, administrerende direktør i reklamebyrået Myres/Lintas, formann i Autoriserte Reklamebyråers Forening og ordfører i Norges Markedsforbunds representantskap.

Her blir han spurt om hvilken reklamekampanje som har vært mest moro å lage.

“- Som et umiddelbart svar, kan jeg jo si at jeg synes Coca-Colas såkalte GORK-kampanje er ganske fornøyelig.”

“Det er et nytt og laget begrep og står for “Gøy under korken”. Under korken er det små, tøvete og etter min mening uskyldige utrop eller setninger, som man får øye på når man trekker innlegget i korken av”, fortsetter han.

“Kampanjen har vært rettet mot et ungdommelig publikum og har vært en suksess. Det begynte for tre år siden, og vi har stadig fornyet og vidreutviklet den. Poengene er tøvete, men i en gitt situasjon kan de bli vittige. Det hele er en uskyldig lek”, avslutter han.

I starten av mai 1977, kunne vi i flere av landets aviser lese om at Coca-Cola utlyste en konkurranse hvor publikum for første gang kunne være med å finne på en gøyal gork. De ti beste tekstene ville gå rett inn på Gorktoppen, men alle benyttede gorker ville bli premiert med Coca-Cola.

Og 21. januar 1978, ble de ti vinnerne presentert i en stor annonse i flere av landets aviser. 200.000 forslag var kommet inn, men kun 170 nye vinner-gorker ble trukket ut. 160 vinnere fikk tilsendt 1 kasse Coca-Cola og de ti som utgjorde Gorktoppen, fikk tilsendt 10 kasser Coca-Cola hver.

I Akershus Arbeiderblad kunne vi tirsdag 7. februar 1978, lese om Lars Nysether fra Hemnes, Hølendingen som vant ti kasser Coca-Cola.

Så stor ble etter hvert Coca-Cola sin gork-kampanje, at flere salgs- og reklameforeninger benyttet kampanjen sin strategi som eksempler i forskjellige kurs- og presentasjonssammenheng. (Annonse i Haugesunds Avis fredag 10. mars 1978).

Selv om det på slutten av 70-tallet ble stille rundt gorkene i dagspressen, var det ofte annonser å se i ukeblader og tegneserieblader.

Utover 80-tallet, fortsatte annonsene i ukebladene og i tegneseriene. Men i dagspressen var det ikke like ofte å se gorkene omtalt slik som før.

Bortsett fra at man i Harstad Tidene lørdag 12. januar 1980 kunne lese om hvordan den store kjærligheten kunne erklæres med “gorker” og at man i avisen Søndag-Søndag den 8. mars 1987 kunne lese om “Den norske Gorken”, ble det kun annonsert 3 ganger i landets aviser i perioden januar 1980 til mai 1987.

Den første av de tre var i mai 1980, da det nok en gang var mulig å delta i konkurransen om å skrive nye tekster til Coca-Cola sine gorker. I VG lørdag 3. mai 1980, ble det rykket inn en annonse om den store gork-konkurransen.

Den andre gangen, var da en ny mulighet for å skrive gork-tekster kom i november 1984. Fredag 16. november annonserte Coca-Cola blant annet i VG, om den tredje forfatter-konkurransen.

Tredje gangen, var da Coca-Cola fylte 100 år i 1986. Fredag 17. oktober rykket Coca-Cola inn en annonse i Aftenposten med tittelen “Jeg ælsker dig”. Annonsen sitt budskap var tre ting fra selskapets reklame-historie.

I Adresseavisen tirsdag 26. mai 1987, finner vi for første gang en annonse om Coca-Cola sin Gorkguiden.

I annonsen kunne man lese om at man nå også kunne finne Gorker bak på flaskeetikettene. I tillegg kunne man lese om spillene Gorke-Graps og Gorke-Match, – to kjempemorsomme spill til deg med sans for de små, morsomme kvikkasene som går under navnet Gork.

I annonsen ble man videre oppfordret til å spørre om Gorkguiden neste gang man handlet Coca-Cola, eller sjekke tegneserier og ungdomsblader da Gorkguiden ville følge med som bilag i tiden som kom.

Deretter blir det stille i dagspressen resten av 80-tallet og nesten hele 90-tallet.

Bortsett fra to annonser i Dagbladet og to annonser i VG, finner vi absolutt ingen omtale av Gorker dette ti-året.

Annonsene i Dagbladet (3. og 10. mai 1990) og annonsene i VG (8. og 11. mai 1990), er i en serie med 4 forskjellige sommermotiver hvor Coca-Cola, Fanta og Sprite frontes sammen.

Men i 2000 ble det særnorske fenomenet pusset opp og modernisert. Første annonse for Gork på 2000-tallet, dukker opp i flere av landets aviser onsdag 8. mars 2000.

I annonsen omtales en ny forfatter-konkurranse, hvor man kan vinne en tur for to til Las Vegas i USA. Dette er første gangen spray.no* er med som samarbeidspartner.

Konkurransen fikk bred omtale i en rekke av landets aviser de påfølgende dagene. Blant annet i Bergens Tidende torsdag 9. mars, Sarpsborg Arbeiderblad fredag 10. mars, Bladet Harstad fredag 10. mars, Demokraten lørdag 11. mars og Framtid i Nord torsdag 16. mars.

I en pressmelding i fra Coca-Cola Norge, gjengitt i Fanaposten tirsdag 28. mars 2000, skriver selskapet at “Leskedrikk-kjøpere er helt korket! Bare i løpet av den første uken etter at en korktekst-konkurranse – bedre kjent som gork – ble startet opp kom nærmere 7000 forslag inn. Gorkefeberen herjet sist gang i 1978, da man hadde 200.000 forslag til tekster på baksiden av Cola-korkene. Mange av dagens tekster ligner mistenkelig på de gamle, men e-postmeldinger med alfakrøll er garantert av nyere dato”.

Etter hvert som svarfristen gikk ut, ble de forskjellige vinnerne presentert i lokale aviser landet over. 25 ukesvinnere, samt at en fagjury plukket ut ytterligere 23 vinnere, gjør at den andre generasjonen med gorker i dag består av i alt 48 tekster.

Allerede torsdag 16. mars (også nevnt i Drammen Tidende onsdag 15. mars) kunne vi i avisen Bygdeposten, lese om en av de første ukesvinnerne, Heidi Johansen fra Geithus, som med sitt forslag “Vil du bli min?” ble en av fem ukesvinnere. Premien var en CD-spiller og en plass i finalen om turen til Las Vegas USA.

I Bergensavisen mandag 11.september kunne vi lese om søskenparet Kine og Kristoffer Dalen fra Bønes som gledet seg over at de begge fikk sine vinnerforslag under korkene.

Og i avisen Tromsø tirsdag 12. september, kunne vi lese om Tromsøjentene Marie Simonsen og Ragnhild Mortensen, som var to av tre heldige vinnere fra Tromsø.

Fredrikstad Blad omtalte ukesvinneren Marthe Ihler fra Fredrikstad og hennes gorktekst “Stup i det” 12. september, og avisen Glåmdalen omtalte ukesvinner Ole Johnny Baanrud fra Roverud sin gork “Kjøl deg ned!” lørdag 16. september. Glåmdalen hadde i tillegg et større portrett av Ole Johnny Baanrud i sin avis torsdag 5. juli 2001.

Byavisa Trondheim presenterte onsdag 27. september de seks ukesvinnerne fra Trondheim-distriktet. Kine Pedersen fra Ranheim “Vis meg tigerblikket”, Fredrik Lund fra Ranheim “Stopp snømannen”, Øystein Nilsen fra Heimdal “Kan man ønske mer”, Tor Eirik Edvardsen fra Trondheim “G.I.D (Glad I Deg), Solfrid Holte fra Trondheim “Takk som byr” og Ellen Karlsen fra Trondheim “Hva står på menyen”.

Videre utover senhøsten ble flere av ukesvinneren presentert i sine lokale aviser.

Den beste gork-teksten var det Geir Morten Pedersen fra Tromsø som kom opp med. Avisa Nordlys kunne onsdag 27. september 2000 fortelle at av 30.000 innsendte forslag var det hans gork “Hils alle kjent” som gikk av med seieren og dro av gårde med turen til Las Vegas i USA.

Etter dette har det vært veldig stille rundt Gorkene. I ny og ne er de blitt omtalt i pressen slik som i avisen Sunnhordaland mandag 17. februar 2003, hvor kork-samler Lars Petter Arnesen fra Rommetveit presenterte sin kork-samling, eller som når Stavanger Aftenblad hadde en humoristisk reportasje om Coca-Cola korken fredag 22. februar 2008.

Samt at leserne av tegneseriebladet Pondus, i Nr. 5 – 2005 kunne lese en litt humoristisk forklaring på gorkenes historie. Artikkelen ble skrevet av Hugo Ivan Hatland, med god hjelp fra tidligere styremedlem i Nordic Coca-Cola Collectors Club og vår kork-/gork-ekspert Ole Johansen**.

“Gorkene kommer” av Hugo Ivan Hatland, gjengitt her med tillatelse av forfatteren.

Etter hvert som sosiale medier gjorde sitt inntog mot slutten av 2000-tallet og begynnelsen av 2010-tallet, ble slike kanaler benyttet i større og større grad. Dessverre da på bekostning av dags- og ukepressen.

I 2014 kunne vi på Coca-Cola sin Facebook-side lese om at selskapet igjen inviterte til Gork-konkurranse. Dette skrev Kreativ Forum en artikkel om;

Inviterer til gork-konkurranse.
Coca-Cola lar brukerne bestemme hva som skal stå under korken til glassflaskene.

Gorker, de små slagordene inni Coca-Cola korkene, har eksistert i Norge siden 1974. Nå skal den fornyes. Coca-Cola arrangerer derfor en forbrukerkonkurranse på sin Facebookside, hvor alle kan være med og bestemme fremtidens gorker.

De nye gorkene skal være på engelsk, og maks 20 tegn inklusive mellomrom. Coca-Cola vil velge ut de 64 beste gorkforslagene, som skal både på Coca-Cola og nå også Coca-Cola zero glassflaskene.

– Vi vet at gorkene er svært populære i Norge, og vi har allerede fått inn flere hundre forslag på Facebook. Det er gøy å se at de fortsatt engasjerer, selv etter så mange år, sier Anne Marit Ihlen, som er markedsansvarlig for Coca-Cola i Norge.

Eksporteres til Sverige, produseres i Norge
Nytt av året er at gorkene også skal brukes i Sverige.

– Sverige har kun hatt vanlige korker før, og de er helt ukjente med fenomenet gork, hvor det står noe morsomt inni korken. Det blir spennende å se hvordan de mottar det, sier Ihlen, som presiserer at konkurransen kun er i Norge.

– Svenskene får ikke være med og bestemme gorkene i denne omgangen, det får nordmennene ta seg av. Siden de samme gorkene skal brukes i begge land må de være på engelsk, men vi ser at flere av dagens forkortelser og ord og uttrykk er på engelsk også i dagligtale, så vi tror det vil passe fint, avslutter Ihlen.

Ti år skulle det gå, før selskapet igjen ønsket å fornye tekstene. Og det i forbindelse med at gorkene fylte 50 år.

Av selskapets pressemelding av den 23. juli 2024, kunne vi lese følgende;

De små slagordene under Coca-Cola-korkene har vært med oss i femti år: De heter «gorker», har eksistert i Norge siden 1974, og er med andre ord blant de lengstlevende kampanjer av denne typen her i landet.

Nå vil selskapet fornye gorkene, og inviterer nordmenn til å sende inn sine beste forslag.

– Slik får alle mulighet til selv å bli del av korkehistorien – eller gorkehistorien, om du vil, sier Kristel Granaas, markedssjef i Coca-Cola Norge.

Det er fjerde gang i løpet av disse femti årene at nordmenn inviteres til å komme med sine forslag:

– Det samme skjedde på 70-tallet – da vi en periode nærmest hadde gorkefeber her i landet – i tillegg til på tidlig 2000-tall, i 2014 og altså nå som de fyller femti år, fortsetter Granaas.

I motsetning til på 70-tallet skal nye tekstforslag være på engelsk. Det er fordi de samme korkene nå brukes i både Norge, Sverige og Island.

– Vi vet at disse gorkene er populære, det er morsomt at de fortsatt engasjerer etter så mange år. Det har allerede kommet gode forslag til nye tekster, sier Granaas, og avslutter:

– Alle som vil prøve å bli del av den offisielle gorkehistorien kan besøke Coca-Cola Norge på Facebook eller Instagram for å se fremgangsmåten.

26. september presenterte selskapet vinnerne på sin Facebook-side;

Takk for alle de gode “Gorke”-forslagene. Vi er begeistret over at så mange av dere ønsket å hjelpe oss med å komme opp med morsomme og kreative meldinger til å ha under korkene på Coca-Cola-flaskene våre!

De heldige vinnerne er: Gunnar, Jannike, Thorbjørn, Monica, Synnøve, Sigrun, Anja, Berit, Madelen, Richard, Johanne, Amalie, Mia, Paul og Kristine. De har alle blitt en del av “Gorke”-historien! Vinnere har blitt kontaktet.

Noen av de utvalgte gork-tekstene ble denne gangen You and me = ❤️, Have a nice day, *Iconic opening sound*, You are cool, Enjoy life, Today is your day og I know you LOVE me.

Populariteten til gorkene er basert på at de skal kunne fungere som en liten, passende kommentar i et riktig øyeblikk. Gorkene må derfor være tidsriktige – ikke historiske.

 

  • Spør BA (Bergens Avisen):
    – Hva betyr “Gork i Parken”?
    Det står alltid i en Coca-Cola kork, og jeg skjønner ikke noe. – BA-leser
  • BA svarer: Tekstene i Cola-korkene kalles “gork” og dette spiller på den kjente Gorkij-parken i Moskva.

 

* Spray
Svenske Spray kom til Norge i august 1999. Da kjøpte svenskene Nettavisen og portalen Spray ble lansert i Norge. Portalen ble lansert med datingtjenesten SprayDate og senere med nettspillet Fight Club. Lycos kjøpte Spray i september 2000, og dermed også Nettavisen og norske spray.no. Senere lansert Spray søketjenesten Nettguide.no i Norge.I august 2001 viste webtoppen at Nettavisen sammen med Spray var nest størst på sidevisninger i Norge (67 millioner i august). Året etter kom så meldingen om at TV 2 kjøpte Nettavisen og 2004 ble det siste året for Spray i Norge. Kilde: https://www.nettavisen.no/nettsidene-som-dode/s/12-95-742882

** Ole Johansen
I Nordic Coca-Cola Collectors Club, var styremedlem Ole Johansen spesialist på norske gorker. Ole samlet og sorterte Coca-Cola korker igjennom mange år og etter hvert begynte han å få oversikt over gorker produsert fra 70-tallet og fremover. Ole gikk dessverre bort i august 2022, men klubben fortsette hans arbeid og oppdaterer fortløpende oversikten under fremtidige kampanjer med nye gorker. Bilde: Ole Johansen (29.10.56-29.08.22)

Oppfordring:
Både Frode Rikstad og klubben ønsker å komme i kontakt med folk som har store gorkesamlinger eller som sitter på informasjon om hva som er gitt ut gjennom tidene (spesielt den serien på 80-tallet). Send oss en henvendelse via “Kontakt oss”-siden. 

Oversikten over gorkene er kun tilgjengelig for klubbens medlemmer og kan lastes ned som Excel-fil fra klubbens medlemssider på internett. Det er ikke lov til å dele, selge eller på andre måter offentliggjøre dokumentet med oversikten. 

Kilder: Nordic Coca-Cola Collectors Club, Frode Rik og de aviser det refereres til.

 

<- Tilbake til “Tema-sider