
Det ser unektelig ganske bra ut, men de som kritiserer årets KI-genererte julereklamer fra Coca-Cola er uansett ikke mest opptatt av hvordan det ser ut. Foto: Coca-Cola / YouTube (KI-generert)
Coca-Cola, oppfinneren av den moderne julenissen, gjør det igjen: Lar datamaskiner generere årets julestemning, med sine KI-genererte julereklamer. Akkurat som i fjor.
Allerede fra første scene i årets reklame ser du ting som ikke stemmer:
– En Cola-kork som ikke lystrer fysikkens lover.
– Trailere med frontlykter som peker i alle retninger.
– Mennesker som tilsynelatende blir meid ned av de nevnte trailerne i det de ankommer en liten juleby.
Men heldigvis er det ingen nærbilder av hverken folk eller julenisser i år, som i fjor havna dypt ned i «uncanny valley» (“Uncanny valley” (eller den uhyggelige dalen) er teorien om at vi føler ubehag, uro eller avsky når vi ser noe som er nesten, men ikke helt, menneskelignende. Red Anm.) – i år har de valgt å fokusere på dyr.
Reklamen merkes med «Created by Real Magic AI» i starten, som virker å være et samarbeid mellom Coca-Cola og OpenAI, og rundes ironisk nok av med: «Coca-Cola. Real Magic.»
Fra ett år til én måned
«Coca-Colas nye AI-julereklame er en slurvete skam» slår avisen The Verge fast. Og til Wall Street Journal forteller markedsføringsdirektør Manolo Arroyo i Coca-Cola hvorfor de velger å KI-generere den påståtte magiske julestemningen:
– Før, når vi filmet og gjorde alle standardprosessene for et prosjekt, måtte vi starte et år i forveien. Nå kan du få det gjort på rundt en måned, sier Arroyo.
Coca-Cola skal tidligere i høst ha sagt at de ser for seg færre ansatte framover, fordi KI og KI-agenter tar over mer av arbeidet. Og julereklamene som før krevde rundt 100 folk, skal nå være skapt av rundt fem KI-folk, ifølge produksjonsselskapet bak, Silverside.
Forstår ikke kritikken
Animatør Alex Hirsch skrev i fjor på X at Coca-Cola-merkevaren er rød fordi «den er laget av blodet fra arbeidsløse kunstnere».
Også i år kommer kritikken på løpende bånd. Spesielt fordi Coca-Cola fikk så mye kritikk i fjor, likevel gjør akkurat det samme i år, og ikke virker å forstå hva folk egentlig kritiserer.
– I fjor kritiserte folk håndtverket. Men i år er den ti ganger bedre, sier KI-direktør Pratik Thakar i Coca-Cola til The Hollywood Reporter.
Bare så kode24-leserne forstår det Cola-sjefene ikke virker å forstå: Kritikken handler ikke om håndtverk, men etikk.
– Det ser fortsatt helt grusomt ut, og det er utrolig at Coca-Cola liker å kringkaste at de er så gjerrige at de ikke engang gidder å betale folk, slår filmkritiker Mathew Buck på Bluesky tilbake.
Se julereklamen på våre nettsider og bedøm selv: