Historien om Coca-Cola sine slagord

It’s the Real Thing
Gjennom årene har Coca-Cola sine slagordene ikke bare reflektert merkevaren, men også tiden. Slagordene gir en enkel og direkte måte å kommunisere om Coca‑Cola på.

Slagordet fra 1906, “The Great National Temperance Beverage” gjenspeiler en tid da samfunnet i USA var på vei bort fra alkoholholdige drikker og Coca-Cola ga et fint alternativ.

Andre slagord har dreid seg om selskapets salgstall, for eksempel “Three Million a Day” fra 1917 eller “Six Million a Day” fra 1925. Dette er en enorm forskjell fra en milliard per dag, som selskapet passerte i 1997.

Noen slagord for Coca-Cola, har konsentrert seg om kvaliteten på produktet. Dets forfriskende smak, eller til og med dets rolle i å underholde, som i slagordet fra 1948: “Where There’s Coke There’s Hospitality.”

I 1985 førte introduksjonen av en ny smak av Coca‑Cola (ofte kalt new Coke®) og gjeninnføringen av Coca‑Cola classic og den originale formelen, til flere slagord. Året inneholdt slagordene “We’ve Got a Taste for You” og “America’s Real Choice”. Mens i 1986 ble det brukt to slagord for å skille merkevarene, “Red, White & You” for Coca-Cola classic og “Catch the Wave” for Coca-Cola.

Mens noen annonser i seg selv stiger til nivået av minneverdige slagord. “Hilltop”-annonsen fra 1971 inneholdt en sang med ordene “I’d Like to Buy the World a Coke”. Selv om det ikke var et egentlig slagord (annonsen var faktisk en del av “It’s the Real Thing”-kampanjen), er annonsen og sangtekstene fortsatt så godt kjent i dag at tekstene anses som et slagord for mange.

Slagord for Coca-Cola fra 1886 til 2021

  • 1886 – Drink Coca‑Cola
  • 1904 – Delicious and Refreshing
  • 1905 – Coca‑Cola Revives and Sustains
  • 1906 – The Great National Temperance Beverage
  • 1917 – Three Million a Day
  • 1922 – Thirst Knows No Season
  • 1923 – Enjoy Thirst
  • 1924 – Refresh Yourself
  • 1925 – Six Million a Day
  • 1926 – It Had to Be Good to Get Where It Is
  • 1927 – Pure as Sunlight
  • 1927 – Around the Corner from Everywhere
  • 1929 – The Pause that Refreshes
  • 1932 – Ice Cold Sunshine
  • 1938 – The Best Friend Thirst Ever Had
  • 1939 – Thirst Asks Nothing More
  • 1939 – Whoever You Are, Whatever You Do, Wherever You May Be, When You Think of Refreshment Think of Ice Cold Coca‑Cola
  • 1942 – The Only Thing Like Coca‑Cola is Coca‑Cola Itself
  • 1948 – Where There’s Coke There’s Hospitality
  • 1949 – Along the Highway to Anywhere
  • 1952 – What You Want is a Coke
  • 1956 – Coca‑Cola… Makes Good Things Taste Better
  • 1957 – Sign of Good Taste
  • 1958 – The Cold, Crisp Taste of Coke
  • 1959 – Be Really Refreshed
  • 1963 – Things Go Better with Coke
  • 1969 – It’s the Real Thing
  • 1971 – I’d Like to Buy the World a Coke (part of the “It’s the Real Thing” campaign)
  • 1975 – Look Up America
  • 1976 – Coke Adds Life
  • 1979 – Have a Coke and a Smile
  • 1982 – Coke Is It!
  • 1985 – We’ve Got a Taste for You (for both Coca‑Cola & Coca‑Cola classic)
  • 1985 – America’s Real Choice (for both Coca‑Cola & Coca‑Cola classic)
  • 1986 – Red, White & You (for Coca‑Cola classic)
  • 1986 – Catch the Wave (for Coca‑Cola)
  • 1987 – When Coca‑Cola is a Part of Your Life, You Can’t Beat the Feeling
  • 1988 – You Can’t Beat the Feeling
  • 1989 – Official Soft Drink of Summer
  • 1990 – You Can’t Beat the Real Thing
  • 1993 – Always Coca‑Cola
  • 2000 – Coca‑Cola. Enjoy
  • 2001 – Life Tastes Good
  • 2003 – Coca‑Cola … Real
  • 2005 – Make It Real
  • 2006 – The Coke Side of Life
  • 2009 – Open Happiness
  • 2016 – Taste the Feeling
  • 2021 – Real Magic

<- Tilbake til “Tema-sider