
Coca-Cola og kaffe. Foto: montasje
Coca-Cola – En seriøs kaffeleverandør
Coca-Cola er mer enn bare en brus. Selskapet introduserte sitt første kaffeprodukt i 1975 i Japan, og er i dag en av verdens største innkjøpere av råkaffe. Kvalitet er i fokus gjennom hele verdikjeden fra kjøp av grønne bønner, utvikling av riktig blend tilpasset lokale smakspreferanser, til ferdig fersk brygget kaffe. Du kan i dag drikke kaffe fra Coca-Cola i over 28 land over hele verden.
Lanseringen av merkevarene og butikk-i-butikk-løsningene Far Coast og Chaqwa og konseptbutikken Far Coast i 2007, skulle føre The Coca-Cola Company inn i et nytt, trendy og sterkt voksende marked for varme drikker i Norge. Selskapet utviklet en ny måte å brygge ferske og førsteklasses drikkevarer på, basert på en patentert metode med lufttette kapsler, såkalte pod-er.
Det skulle tilbys kaffe og te med en rekke smaksalternativer fra alle verdens hjørner, gjennom det Coca-Cola kalte Premium Brewed Beverages. Til sammen var det mer enn 100 ulike produktvariasjoner, fordelt på seks kaffetyper og seks tetyper som ble tilbudt i konseptbutikkene.
Far Coast
Far Coast var et resultat av fem års forskning og utvikling fra The Coca-Cola Company. Utgangspunktet var å bruke den tradisjonelle distribusjonsmodellen til The Coca-Cola Company, som selger sine drikkevarer gjennom et nettverk av tilgjengelige utsalgssteder.
Med Far Coast hadde man utviklet en ny og effektiv måte for distribusjon og fremstilling av ferskbryggede drikker. Det handlet også om å skape en opplevelse basert på et bredt produktutvalg. Far Coast var utviklet med tanke på restauranter og frittstående utsalgssteder i eksisterende butikker, såkalte butikk-i-butikk.
Far Coast ble skapt for å gi et vindu inn til ulike kulturer gjennom smaker og dufter.

Chaqwa solgt hos The Living Kitchen, BI - Oslo i 2015
Chaqwa
Chaqwa handler om tilgjengelighet; rask og enkel tilgjengelighet til te- og kaffedrikker. Chaqwa er utviklet for conveniencesegmentet: storkiosker, bensinstasjoner osv. Navnet kommet opprinnelig fra «cha» som betyr te på mandarin, og «qawah» som betyr kaffe på arabisk.
Tanken er at Coca-Cola vil sikte seg inn mot kvalitetsbevisste forbrukere og tilby spennende produkter inspirert av ulike kulturelle opplevelser innen musikk, kunst og legender rundt om i verden. Konseptet er utviklet med tanke på at vi mennesker er nysgjerrige på verden rundt oss.
Vinteren 2007, lanserer Coca-Cola kaffemerket Chaqwa. Kaffen er laget av Arabica-bønner av høyeste kvalitet. Bønnene kjøpes fra Øst-Afrika og Latin-Amerika, og brennes så hos det familieeide kaffebrenneriet Kahls i Gøteborg (som har holdt på siden 1911).
Chaqwa-kaffen er UTZ sertifisert. UTZ-sertifisering er et merke som forsikrer bærekraftig jordbruk, og bedre muligheter for bøndene og deres familier. UTZ-programmet gjør at bøndene lærer bedre jordbruksmetoder, og får bedre arbeidsforhold.
Romerikes Blad, skriver søndag 25. februar 2007, at “Coca-Cola Company går nye veier. Brusgiganten skal nå ta opp kampen om kaffe- og tekundene, men ellers er alt hemmelig rundt den nye storsatsingen. Selskapet opererer i over 200 land verden over, og har valgt Norge som det første markedet på denne siden av Atlanteren til deres nye konsept innen en helt ny kategori for selskapet, nemlig varme drikker. – Dette er en viktig og tung global satsing. Vi skal nå bevege oss inn i et nytt og spennende marked, men vi kommer ikke til å si noe mer om saken før lanseringen, sier pressekontakt Stein Rømmerud.”
I Dagens Næringsliv, mandag 26. februar 2007, leser vi at selskapet går fra kald til varm koffein. “Coca-Colas rykende ferske konsepter Far Coast (les mer om Far Coast lenger opp på denne nettsiden. Red.Anm.) og Chaqwa skal ikke bli noen kaffebarkjede, men retter seg mot kiosker, restauranter og kafeer. Kaffebaren i Oslo er et slags showroom for produktene og et testlaboratorium der prøvekaninene betaler for å få smake på Coca-Colas nyheter. Ved siden av Oslo er Canada og Singapore pilotmarkeder som avgjør om Coca-Cola vil rulle ut kaffekonseptet globalt.”
Men allerede i november samme år, melder bladet Matindustri (Nr. 11 Red.Anm.) at testkafeen i Bogstadveien avvikles, da konseptet med maskiner og kvalitetsprodukter nå skal rulles ut i flere norske byer.
I mai 2008, melder Dagligvarehandelen (Nr. 17 Red.Anm.) at startskuddet for salg av Coca-Cola-kaffen Chaqwa hos Dell de Luca er gått. Den norske kjeden er den første i verden som kjører konseptet.
I Hamar Dagblad, torsdag 18. september 2008, kan vi lese lese om kaffebaren i Hamar som skifter navn fra Innimellom til Chaqwa Mecco. Hamar får som en av landets første byer utenom Oslo Coca-Colas store kaffe- og tesatsing… – Chaqwa.
Det er naturlig nok ikke stort med informasjon om Coca-Cola sine kaffe-produkter i landets aviser utover, ettersom produktet er mer rettet mot kiosker, restauranter og kafeer enn den vanlige forbruker. Men i avisen Nytt i Uka, kan vi onsdag 11. november 2009, lese at selskapet er i ferd med å bli en betydelig kaffeleverandør i Norge med sitt eget kaffemerke, Chaqwa.
Og i Dagens Næringsliv, tirsdag 8. juni 2010, kan vi lese at Chaqwa nå er nummer tre på listen over de største aktørene på jobbkaffe i Norge. Kun slått av Kaffeknappen og Nespresso, begge eid av Nestlè fra Sveits. “Konsernet vil gjøre Chaqwa til ledende merkevare for varme og kalde drikker på proffmarkedet. – I Coca-Cola-sammenheng er Norge første landet. Nå skal Chaqwa rulles ut i store deler av verden. Sverige, Finland, Danmark og Tyskland står for tur, sier Tormod Halbakken som er ansvarlig for satsingen i Coca-Cola Drikker as.”
I Bergens tidende, onsdag 21. desember 2011, kan vi lese at svømmeren Alexander Dale Oen har inngått sponsoravtale med Coca-Cola med satsing innen kaffedrikker, iste og sportsdrikke. “- De satser stort på produktet Kaffe Chaqwa, som er retta mot bedriftsmarkedet. Det er kaffe, te og varm sjokoladedrikk. Det er meningen at jeg skal være med å profilere dette frem mot OL, sier han. Avtalen er rettet mot det norske markedet.”
I 2013, kunne vi i Finansavisen, onsdag 2. oktober, lese at Coca-Cola nå har 4.000 kaffemaskiner ute i markedet, men girer kraftig opp med sin kaffesatsing Chaqwa. Målet var da å være størst i det norske bedriftskaffemarkedet innen 2017.
I slutten av mars 2014 melder Norges Fotballforbund at de har inngått avtale med Chaqwa som offisiell kaffeleverandør til forbundet.
I april 2015, melder Coca-Cola at selskapets eget kaffemerke Chaqwa nå skal forsyne Reitan Convenience-kjedene Narvesen, 7-Eleven og Shell 7-Eleven med kaffe og kakao. Samarbeidet er i første omgang på 2 år.
I en pressemelding av 14. juni 2016, opplyser Coca-Cola Enterprises Norge at de kjøper Sodexo’s kaffevirksomhet i Norge. Dette for å styrke sin posisjon som den ledende operatøren i bedriftskaffemarkedet. Oppkjøpet av det franske cateringselskapet sin kaffevirksomhet i Norge, fører til at staben på 90 Chaqwa-ansatte økes med ytterligere 60 tidligere konkurrenter fra Sodexo.
I Finansavisen, fredag 8. juli 2016, melder daværende direktør i Coca-Cola Enterprises Norge, Stein Rømmerud, at Coca-Cola sin strategi er å være ledende aktør innenfor alkoholfri drikke. Med sine da 7.000 kaffemaskiner utplassert på norske arbeidsplasser og i norsk hotell- og restaurantbransje, sto kaffe da for 5 prosent av selskapets solgte drikkevolum.
Per januar 2025, leverer selskapet fortsatt Chaqwa til sine partnere.

Honest - forpakning-range 2018. Foto: Coca-Cola
Honest – økologisk kaffe og te
I mai 2018, kunne vi i en pressemelding i fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge lese at Coca-Cola går nye veier når de nå lanserer den økologiske merkevaren Honest i Norge. Nyhetene består av ulike varianter av iskaffe, iste og kaffebønner.
Coca-Cola kunngjorde i 2017 en ny strategi hvor målet var å bevege seg inn i nye drikkekategorier, og ikke lenger bare tilby de tradisjonelle brusmerkevarene. Nå kommer den økologiske produktserien Honest til Norge.
Honest leverer flere ulike velsmakende spesialkaffer, som også er bærekraftig og økologisk sertifisert.
Gode smaker, økologisk råvarer
Honest-linjen består av både kaffe- og espressobønner og ulike varianter av iskaffe og iste. Iskaffen kommer som Mocha, Cappuccino og Latte, mens isteen kommer med smakene fersken & rosmarin og bringebær & basilikum. Felles for alle produktene er at de er økologiske, og at det er lagt ned et stort arbeid i å utvikle appellerende smaker.
– Jakten på god smak er kjernen i alt vi gjør, også når vi lanserer nye produkter i nye kategorier. Jeg tror kombinasjonen av nettopp god smak og økologiske råvarer er noe mange vil sette pris på, sier Karen Huffman som er Country Manager for Coca-Cola Norge.
– For oss er Honest et nytt skritt i retningen av å bli en totalleverandør av drikkevarer. Vi vil gi flere valgmuligheter for ulike anledninger. Slik vil stadig flere kunne finne varianter som passer deres behov og ønsker, fortsetter Karen Huffman.
Startet ved kjøkkenbordet
Den økologiske merkevaren Honest ble etablert for 20 år siden, da Seth Goldman og Barry Nalebuff – som var hverandres student og professor ved Yale – stod på kjøkkenet til Seth og samarbeidet om å brygge den perfekte isteen. Helt fra starten av var målet å lage en iste som både var økologisk og mindre søt enn det man ofte fikk servert. I 2011 ble Honest en del av Coca-Cola, og nå kommer denne økologiske produktserien altså til Norge
De første produktene som lanseres under Honest Organic Coffee, er laget i samarbeid med Måns Akne Andersson fra Precision Roasting.

Costa Coffee fra Coca-Cola. Foto: Coca-Cola
Costa Coffe
I august 2021, kunne vi lese i en av selskapets pressmeldinger at Europas største kaffekjede – Costa Coffee – kommer til landet. Det er Coca-Cola som introduserer Costa Coffee for det norske publikummet.
Coca-Cola satser tungt i kaffemarkedet, og kjøpte Costa Coffee – Europas største kaffekjede, med over 3 400 utsalgssteder – for nærmere 50 milliarder kroner i 2019. Nå øker Coca-Cola innsatsen i det norske kaffemarkedet, og introduserer kaffen til Costa Coffe for norske konsumenter, kunne vi da lese i pressemeldingen.
Det var BI-studentene i Nydalen i Oslo som ble de første til å kunne nyte Costa-kaffe på sin kaffebar, den første i Norge som serverte Costa Coffee.
Kaffen fra Costa Coffee ble i første omgang solgt via allerede etablerte kaffebarer og kafeer i Norge. Ikke helt ulik strategi Coca-Cola har for sitt andre kaffemerke, Chaqwa. Denne selges gjennom egne maskiner på 7-Eleven, i kantiner og gjennom hotell- og restaurantmarkedet.
Andre kaffe-brands
I tillegg til disse, har The Coca-Cola Company hatt flere kalde kaffedrikker på markedet i Norge opp igjennom årene, som distributør / leverandør for samarbeidsparter. Slik som for eksempel Nestlé sin Nescafé Xpress, som Coca-Cola lanserte i Norge i 2006.
I klubbens siste medlemsblad det året, skrev vi følgende; “Gjør deg klar for en iskald og forfriskende nyhet! Nordmenn ligger på verdenstoppen i forbruk av kaffe, og tilbudet av kaffeprodukter har eksplodert de siste årene. Nå lanserer Coca-Cola derfor Nescafé Xpress, en serie forfriskende iskaffe produkter i en lekker og praktisk forpakning som garantert vil falle i smak hos norske forbrukere. Nescafé Xpress er en forfriskende tørsteslukker som passer godt å drikke til lunsj, eller en tidlig ettermiddagen. Nescafé Xpress lanseres i tre forskjellige smaksvarianter: Latte Macchiato, Vanilla og Choco.”
Pressemeldinger
Nå blir det kaffe fra Coca-Cola hos Narvesen og 7-Eleven (PDF – 580KB – åpnes i nytt vindu)
https://cocacolaclub.no/filer/chaqwa-pressemelding-15-april-2015.pdf
Kjøper Sodexo’s kaffevirksomhet i Norge (PDF – 317KB – åpnes i nytt vindu)
https://cocacolaclub.no/filer/chaqwa-pressemelding-14-juni-2016.pdf
Coca-Cola med økologisk produktserie i Norge (PDF – 455KB – åpnes i nytt vindu)
https://cocacolaclub.no/filer/honest-pressemelding-4-mai-2018.pdf
Europas største kaffekjede kommer til Norge (PDF – 668KB – åpnes i nytt vindu)
https://cocacolaclub.no/filer/costa-coffe-pressemelding-18-august-2021.pdf
Bilder
-
- Driftsansvarlig Arve Christian Lode viser frem den nye automaten i kaffebaren i Bogstadveien. (Foto: Carl Martin Nordby, Aftenposten Aften 2. mars 2007)
-
- Coca-Cola skal ha bare denne ene kaffebaren i Bogstadveien. Ekspansjonen skal foregå med automater på andre utsalgssteder. (Foto: Carl Martin Nordby, Aftenposten Aften 2. mars 2007)
-
- – Vi har ikke tjent penger på kaffen – ennå. Men det må vi nå, sier administrerende direktør Leif Arne Viken i Coca-Cola Norge (Foto: Jon Hauge, Aftenposten 22. juni 2010)
-
- Chaqwa Airstream-salgsvogn på Dala Cup i Brumundal i 2019. (Foto: Jenny Marie Sveen, Hamar Arbeiderblad)
-
- Liv Hildur Larsen serverer Chaqwa hos Meierismuget i Bø i Telemark. (Foto: Camilla Moen, Telemarksavisa)
-
- Carl Lescroart og Tormod Halbakken, administrerende direktør og direktør for varme drikker for Coca-Cola European Partners Norge, er glade for å introdusere Costa Coffee i Norge. Her i kaffebaren på BI Nydalen. (Foto: Ken Ingwersen)
Kilde: Coca-Cola Norge, Coca-Cola Europacific Partners Norge, Norges Fotballforbund, Nordic Coca-Cola Collectors Club og avisene det henvises til.
<- Tilbake til “Tema-sider“