Coca-Cola og julebrus

Julestemning
I en pressemeldinger fra Coca-Cola Norge og Coca-Cola Europacific Partners Norge, kunne vi den 30. oktober 2018 lese om Coca-Cola som kastet seg inn i det norske julebrusmarkedet, med en julebrus laget spesielt for oss nordmenn;

“Coca-Cola har flere tusen merkevarer som selges over hele verden, og mange av disse er internasjonale. Det hører til sjeldenhetene at selskapet skreddersyr og utvikler produkter kun med tanke på norske forbrukere. Men det er det som nå skjer, når drikkevaregiganten kaster seg inn i det norske julebrusmarkedet med «Julestemning».

– Coca-Cola er for mange den originale julebrusen, men vi ønsker å tilby forbrukerne flere valgmuligheter. Julebrus har blitt en viktig førjulstradisjon for nordmenn, og nå syntes vi det var på høy tid å lage vår egen variant av den norske drikken. Coca-Cola i Norge har faktisk aldri kommet med så mange nye produkter og smaker som vi gjør i år, sier Karen Huffman, Country Manager for Coca-Cola Norge.

Det er mange sterke meninger om julebrusen her til lands, og diskusjonene går mellom byer og landsdeler om ting som farge og smak. Skal den være rød eller brun? Skal den smake bringebær eller fruktchampagne? Det er dette julebruslandskapet Coca-Cola har tatt utgangspunkt i når de lanserer sin egen variant – «Julestemning». Hverken smaken eller fargen til den nye julebrusen til Coca-Cola er nemlig tilfeldig.

– Da vi skulle lage en norsk julebrus startet vi med å smake oss gjennom de mest populære julebrustypene her til lands. Deretter utviklet vi vår helt egen variant av den brune julebrusen. Den har en særegen vaniljesmak som gjør at den skiller seg ut blant alle de andre alternativene, forteller Huffman.

Hun kan også avsløre at den nye julebrusen kom veldig godt ut i smakstestene Coca-Cola gjennomførte da nyheten ble utviklet.

Julebrusen «Julestemning» kommer til utvalgte butikker i ukene framover, og vil i første omgang være tilgjengelig på 1,25 liters flasker – perfekt til å deles.”

Men slo julebrusen ann blant det norske folket? Nei, den gjorde dessverre ikke det. I Nettavisen 7. desember samme år, kunne vi lese at Coca-Cola innrømmer å ha gått på en julebrus-smell.

“Coca-Cola sin julebrus har ikke gått hjem hos det norske folk. Nå tar de grep.

Tidligere i høst ble brusgiganten sin julebrus, «Julestemning», lansert på det norske markedet. Da var budskapet at brusen skulle være en ny smaksopplevelse for forbrukerne.

– Den har en særegen vaniljesmak som gjør at den skiller seg ut blant alle de andre alternativene, sa Karen Huffman, landssjef i Coca-Cola Norge.

Dessverre for brusgiganten har ikke den smaksopplevelsen vært en god opplevelse for mange. På sosiale medier florerer det av negative tilbakemeldinger.

Det har brusgiganten fått med seg, og de innrømmer at julebrusen ikke traff helt.

– Vi erkjenner at den ikke smaker som julebrusen nordmenn flest kjenner seg igjen i. Det er lange tradisjoner i Norge for julebrusen, og vårt forsøk fungerte ikke så bra, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Per Hynne, til Nettavisen.

Da brusen ble lansert sa dere at brusen var et resultat av en lang og grundig prosess. Hvorfor traff dere ikke?

– Vi mente den var god, og et godt alternativ for forbrukerne i julen. Den er basert på våre smaker i vårt system. Smaken ligner på Cream Soda som er godt likt i USA og mange andre markeder, men vi erkjenner at vi ikke traff helt med smaken her, sier Hynne.

Nå gjør Coca-Cola et nytt forsøk med en kampanje, hvor de rett og slett innrømmer at dette ikke er julebrus.

– Det er en lett og humoristisk kampanje. Vi har fem forskjellige budskap i kampanjen, og nå lar vi heller folket gjøre sin vurdering. Kanskje vi burde lansert brusen på et annet tidspunkt? forteller Hynne.

Slik vil Coca-Cola reklamere fremover for julebrusen sin.

KRYPER TIL KORSET: Coca-Cola erkjenner at deres julebrus ikke faller helt i smak. Foto: (Coca Cola Norge)

KRYPER TIL KORSET: Coca-Cola erkjenner at deres julebrus ikke faller helt i smak. Foto: (Coca Cola Norge)

Hva er lærdommen dere tar med dere, basert på tilbakemeldingene dere har fått?

– Aldri undervurder tradisjoner, også når det gjelder smak. Det er det viktigste vi tar med oss i denne runden, fastslår Hynne.”

 

Julebrusen Simba
Men det var ikke første gangen Coca-Cola lanserte en julebrus i Norge. Dette til tross for at det kunne virke slik, i følge uttalelsene til Karen Huffman, Country Manager for Coca-Cola Norge, i pressemeldingen av den 30. okober 2018.

I 2002, lanserte Coca-Cola julebrusen Simba. I vårt medlemsblad skrev vi følgende i desember 2003;

“For andre året på rad, finner du Coca-Cola sin egen julebrus i butikkene. Også i år er forventningene store til salget av julebrusen, da nordmenn er noen riktig ‘julebrus-mennesker’.

I fjor var salget av julebrusen veldig lavt. Coca-Cola mener dette skyldes at julebrusen kom litt sent på markedet, noe som blant annet førte til at ikke så mange dagligvare-kjeder tok den inn i sitt sortement.

Coca-Cola Drikker opplyser at julebrusen, som også i år er å få i halvannenliters plastflasker, er å få kjøpt i de fleste dagligvare butikker og bensinstasjoner i landet.

Den 13. desember i fjor, lot VG gutta i Olsenbanden Jr. teste forskjellige julebrus på det norske markedet. Vinneren ble Coca-Colas røde julebrus, med terningkast seks.”

I VG sin julebrus-test samme år (2003 Red.Anm.) fikk julebrusen Simba terningkast 4.

I tillegg til 2002 og 2003, var julebrusen Simba på markedet i 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 og 2009.

I 2010 endret selskapet etikett på julebrusen og gikk tilsynelatende bort fra navnet Simba. Men i 2011 forsøkte selskapet seg igjen med Simba julebrus.

I 2005 kom det også en sukkerfri variant av Simba julebrus, som var på markedet også i 2006.

VG-testene
Julebrustest i VG – 13. desember 2002
Julebrustest i VG – 17. desember 2009

Kilde: Coca-Cola Norge / Coca-Cola Europacific Partners Norge / Nordic Coca-Cola Collectors Club

<- Tilbake til “Tema-sider