Coca‑Cola Red: Vår andre hemmelige formel

Coca‑Cola Red: Vår andre hemmelige formel (Foto: The Coca-Cola Company)

Det er ingen Pantone-farge for Coca‑Cola-rød. Men når du ser fargen, vet du det. Så hvordan ble rødt så synonymt med Coca-Cola?

“Det går helt tilbake til begynnelsen,” sier Coca-Cola sin tidligere sjefsarkivar Ted Ryan.

Coca-Cola – Deilig og forfriskende
Frank Robinson, bokholder og partner til Coca-Cola sin oppfinner Dr. John Pemberton, var den som opprinnelig foreslo navnet Coca-Cola og laget den ikoniske logoen såkalt Spenserian-skript. Robinson likte kontrasten mellom rødt og hvitt, og skrev “Coca-Cola Delicious and Refreshing” med røde bokstaver over en hvit bakgrunn på selskapets tidligste skilt.

Det ble et løfte
Den nå allestedsnærværende Coca-Cola Red Disc (den røde disken Red.Anm.) bidro også til å styrke forbindelsen mellom merket og fargen. “Du ser et rundt rødt ikon på en butikkfront, og du vet at du vil kunne få deilig, iskald Coca-Cola der,” forklarer Ryan. “Det ble et løfte på en måte.”

Det varige “løftet” om fargen rød, fortsetter å informere Coca-Cola sin moderne tilnærming til design, så mye at James Sommerville, Vice President for global design ved Coca-Cola, anser det som selskapets “andre hemmelige formel.”

“Når vi besøker selskapets arkiver, kan vi se 130 år med historie kondensert til ett veldig stort rom,” sier Sommerville. “Det vi prøver å gjøre er å gjenbruke det og tenke nytt på en måte som ville føles relevant i dag.”

Coca-Cola som en enkel idé
Ikke engang et år gammel, omfavner Coca‑Cola sin siste globale markedsføringsstrategi og kampanje, denne rike historien med en moderne vri.

Ved å visuelt bruke den ikoniske røde disken sammen med Coca-Cola-varemerket, forener “One-Brand”-strategien Coca-Cola, Coca-Cola Light/Diet Coca-Cola, Coca-Cola Zero og Coca-Cola Life under en enkel se-og-føl kreativ kampanje.

Ved å utnytte fargen rød på hver variant, mener Sommerville at dette designsystemet minner forbrukerne om at uavhengig av drikken de kjøper, “kjøper de seg til Coca-Cola som en enkel idé.”

Coca-Cola – Smak på følelsen
Ryan er enig. “James har gjort en strålende jobb med å ta fortiden og gi den et nytt øye,” sier han. “Du vil ikke gjenoppleve fortiden, men du kan heller ikke glemme det. Du må ha en kjerne – noe å stå på.»

Coca‑Cola-arkivet huser dette grunnlaget. “Vi eksisterer for å sette søkelyset på selskapets kjerneverdier og det beste vi har vært over tid,” avslutter Ryan.

Denne artikkelen er oversatt til norsk av Nordic Coca-Cola Collectors Club og originalen finner du på Coca-Cola sine egen hjemmesider: https://www.coca-colacompany.com/about-us/history/coca-cola-red-our-second-secret-formula

Kilde: The Coca-Cola Company

<- Tilbake til “Tema-sider