Den Julenissen som vi alle kjenner og elsker — den store, koselige mannen i rød drakt med hvitt skjegg — så ikke alltid slik ut. Faktisk er mange overrasket over å høre at før 1931, ble julenissen fremstilt som alt fra en høy, tynn mann til en spøkelsesaktig alv. Han har vært kledd biskopkappe og jegerdyreskinn.
Opprinnelsen til julenissen kan man søke i legender om helgenen St. Nikolaus, som skal ha levd i Tyrkia på 200–300-tallet. Han var den fremste til å hjelpe barn og unge når de eller foreldrene var i nød, og han ble derfor tidlig tilbedt som barns og unges helgen.
Da den amerikanske tegneserieskaperen Thomas Nast tegnet julenissen for Harpers Weekly i 1862, var han en liten alveaktig figur. Nast fortsatte å tegne nissen i 30 år, og endret fargen på jakken hans fra brun til rød, slik vi kjenner den i dag.
Men i 1931 begynte Coca-Cola å plassere annonser i populære magasiner. Archie Lee, leder for D’Arcy Advertising Agency som jobbet med The Coca-Cola Company, ville at kampanjen skulle vise en sunn julenisse, som var både realistisk og symbolsk.
Coca-Cola satte dermed den amerikanske illustratøren Haddon Sundblom til å utvikle reklamebilder med julenissen — som viste den ordentlige julenissen, ikke en mann utkledd som julenissen.
Sundbloms inspirasjon var Clement Clark Moores dikt fra 1822, “A Visit from St. Nicholas” (ofte kalt “‘Twas the Night Before Christmas”). Han beskriver der hvordan St. Nikolaus kommer farende julenatten gjennom lufta i en slede trukket av åtte reinsdyr:
“Han har hvitt skjegg, er liten og fyldig, kledd i pels med en hollandsk krittpipe plassert i munnviken”.
Moores beskrivelse av Sankt Nick førte til et bilde av en varm, vennlig, passe lubben og menneskelig julenisse.
I begynnelsen malte Sundblom bildet av julenissen ved hjelp av en live modell – vennen Lou Prentiss, en pensjonert kjøpmann. Da Prentiss døde, brukte Sundblom seg selv som modell, og malte mens han så seg i speilet. Barna som vistes sammen med julenissen i Sundbloms malerier var basert på Sundbloms naboer – to små jenter. I maleriene gjorde han den ene om til en gutt.
Fra 1931 til 1964, viste Coca-Cola reklamer der julenissen leverte leker (og lekte med dem), tok en pause for å lese et brev og nyte en Coca-Cola.
Hvert år fra 1931 til 1964 ble julenissen tegnet av Haddon Sundblom i ulike uttrykk.
Engasjementet rundt julenissen har alltid vært stor, og når Julenissen en gang ble tegnet uten giftering sendte fansen inn brev til Coca-Cola Company og lurte på hva som hadde skjedd med nissemor.
Det samme gjaldt da han hadde beltet bak frem, kanskje fordi Sundblom malte via et speilbilde?
Haddon Sundblom (født 22. juni 1899 i Muskegon, Michigan, død 1976) var en amerikansk kunstner og reklametegner, mest kjent for å ha skapt det moderne bildet av julenissen gjennom sine arbeider for Coca-Cola fra 1931.
Han vokste opp som den yngste av 9 søsken, og arbeidet en stund i bygningsbransjen før han begynte i reklame. Fra midten av 1920-tallet hadde han eget reklamestudio med flere oppdrag.
The Coca-Cola Company var en av tegneren Haddon Sundbloms tidligste kunder. Samarbeidet, som staret allerede i 1924, skulle vise seg å bli et av Coca-Cola sine største reklamestunts noensinne. Hans første tegning av Coca-Cola Santa ble publisert i Saturday Evening Post i 1931, og han fortsatte å tegne for Coca-Cola inntil 1964.
Fra 1931 lagde den svensk-ettede tegneren Sundblom, minst en reklametegning av Santa Claus for Coca-Cola i året. Julenissen fikk dette året også nye klær, støvler og nytt skjegg.
I 1940 lanserte man konseptet “Somebody knew I was coming”, som ble videreført i 1942 med “They remember me”, og i 1943 med “Wherever I go..”.
Sundblom sin fremstilling av en lun og rund, skjeggete mann, med Coca-Colas karakteristiske røde og hvite farger, har ført til at den amerikanske nissen er det mest kjente motivet som er brukt i Coca-Colas julekampanjer, i butikker, og på Coca-Cola flaskens etikett.
Hadde det ikke vært for den svenskættede reklametegneren Sundblom fra Chicago, ville dagens julenisse trolig ha vært en halv meter høy gnom med pels.
Sundblom var også kjent som pinuptegner, og for å ha skapt dagligvarelogoene “Quaker Man” og “Aunt Jemima”. Haddon Sundbloms far Karl Wilhelm kom fra Föglö på Åland, moren Karin var fra Sverige. Ålands postvesen ga i 2007 ut et frimerke med Sundbloms illustrasjon.
I 2006, markerte The Coca-Cola Company 75 års jubileum for Sundbloms Coca-Cola Santa.
Kilde: The Coca-Cola Company, Atlanta – USA og Wikipedia
<- Tilbake til “Tema-sider“