Hvordan Pepsi skremte Coca-Cola –

med denne morsomme Halloween-annonsen. Coca-Cola-fans svar på Pepsi-annonsen gikk viralt.

Victoria Kurichenko
Publisert i «Better Marketing», 27. oktober 2020

Bildekreditt: Buldogdigitalmedia.co.uk

Denne historien handler om en frekk Pepsi Halloween-annonse som direkte refererte til sin største konkurrent, Coca-Cola. Til venstre kan du se Pepsis morsomme Halloween-annonse fra 2013. På høyre side er det imidlertid en cola-fans morsomme respons.

Tilsynelatende er det ingen grenser når det kommer til Halloween-kampanjer.

Disse merkevarene vet at helligdager er den beste muligheten til å tiltrekke kjøpers oppmerksomhet og selge mer. Vet du hvorfor? Det er en gyldig grunn bak det. Halloween bringer lykke og glede til hvert hus. Det trigger positive følelser. Derfor er mange mennesker over hele verden glade for å bruke tid og penger på å få mest mulig ut av Halloween.

Selv om historien går tilbake til 2013, synes jeg den er innsiktsfull med mange viktige leksjoner som markedsfører.

Tross alt er det beste svaret på en konkurrents utfordring å ikke ta det for seriøst, men i stedet gjøre noe moro ut av det. Her er hvordan Pepsi gjorde det.

Coca-Cola vs. Pepsi: A Halloween Ad War
Pepsi og Coca-Cola er begge kjent for sine brus. De har sine merkevareforkjempere og hatere. Til tross for at de er etablerte selskaper, konkurrerer de fortsatt med hverandre om forbrukernes oppmerksomhet og kjærlighet.

Kreativitetsnivået til disse merkene er ubegrenset når det gjelder å overgå den ledende konkurrenten.

Med Halloween som nærmet seg, kjørte Pepsi en sosial mediekampanje for å generere buzz, tiltrekke oppmerksomhet til merket sitt og gjøre narr av Coca-Cola.

Vi ønsker deg en skummel halloween!

Pepsi Halloween-annonse med Coca-Cola.

Applaus går til det kreative Pepsi-teamet! Jeg er sikker på at annonsen gir et stort smil til Pepsi- og Coca-Colas fans over hele verden.

Annonsen inneholdt en Pepsi-boks i en rød kappe, som hadde Coca-Cola sine merkefarger. Konseptet var fantastisk! Denne annonsen gikk viralt på Facebook og Twitter, åpenbart slik Pepsi ønsket det.

Ifølge denne kilden (ekstern lenke med engelsk tekst. Red.anm.) resulterte annonsen i 24 185 delinger i løpet av en uke på sosiale medier og nådde over 65 millioner mennesker.

Kanskje var annonsen ment å avsløre de dypeste ønsker fra brusdrikkere. Du kan kjøpe Coca-Cola, siden det er populært, men det du virkelig vil ha er en Pepsi. Å være Coca-Cola-fan er skummelt.

Veldig bra gjort, Pepsi! Annonsen skapte stemning og spredte oppmerksomhet over hele internett. Du lurer kanskje på om Coca-Cola reagerte på denne utfordringen.

Selskapets offisielle representanter meldte seg ut av spillet. Imidlertid kom Coca-Cola sine fans med en kreativ oppfølgingsmelding. Kampen fortsatte, men denne gangen vant Coca-Cola definitivt løpet med sin respons.

Alle vil være en helt!

Coca-Cola sitt svar til Pepsi.

Coca-Cola gjorde et flott triks med sin robuste respons. Det endret annonsens betydning og fikk fansen til å tro at Pepsi prøvde å bruke en rød kappe til Halloween for å være en helt, som Coca-Cola.

Denne flotte Halloween-markedsføringskampanjen illustrerer to kraftige leksjoner alle annonsører og merkevarer må vite for å vinne løpet, i motsetning til Pepsi.

1. Å omtale konkurrenten din direkte i en annonse kan være risikabelt.
Du har kanskje lagt merke til at Pepsi med vilje blandet bokstavene på den røde kappen, som sier Cola-Coca. Det er ikke en feil. Det er bevisst gjort på denne måten for å unngå juridiske konsekvenser.

Coca-Cola, Pepsi og mange andre store selskaper bruker ofte rivaliserende merkeelementer i annonsene sine. Du må imidlertid vite at direkte bruk av rivaliserende logoer, slagord og mottoer med opphavsrettsbeskyttelse kan skade bedriften din.

Piggyback branding (strategisk merkevarebygging der en mindre bedrift bruker kjennskapen til en sterkere merkevare for å skape en identitet for seg selv. Red.anm.) vil definitivt gi din bedrift mer publisitet hvis det gjøres på riktig måte. Ellers kan resultatet bli langt mindre vellykket.

Hvis innsatsen din blir lagt merke til (noe som til slutt vil skje), kan du havne i retten, og all innsatsen din vil være fullstendig bortkastet tid og penger.

2. Forbrukere vil alltid forsvare sine favoritter.
Til tross for din enorme innsats for å vinne et bredere publikum og en konkurranse, må du vite at forbrukerne har sine preferanser. Uansett hvor vellykket annonsekampanjen er, vil forbrukerne mest sannsynlig ta en side og forsvare sine favoritter.

For masseproduksjonsselskaper som Pepsi, Coca-Cola, McDonald’s, Burger King, etc., er det to typer forbrukere:

– Brand advocates (merkevareforkjempere. Red.anm.), som vil kjøpe produktet ditt uansett hvor mye negativ omtale bedriften din får. De elsker merkevaren din, de stoler på den, de vil være en del av den.

– Waivers (fraskrivere. Red.anm.), som bytter mellom merkene, på jakt etter den beste verdien. De er ikke lojale, men de er grunnen til at selskaper deltar i konkurransen, lager morsomme annonser og overgår andre.

Pepsi og Coca-Cola er et utmerket eksempel på hvordan store selskaper prøver hardt å gå ett nivå over de andre. Som forbruker har du kanskje allerede sett tonnevis av rare, skumle, morsomme, emosjonelle og latterlige annonser fra forskjellige merker. De gjør det med vilje. De gjør det for å fange deg og vinne din kjærlighet.

Tross alt er det ingen elendig berømmelse når det kommer til business.

<- Tilbake til “Tema-sider