LIFT – en ekte sitronbrus

I 1976, lanserer Coca-Cola produktet Lift i Norge. Lift var et sitronbasert mineralvann og kanskje, på mange måter, forløperen til dagens produkt Sprite.

I forbindelse med lanseringen hadde Norsk hotell- og restaurantblad, 1976 Vol. 66 Nr. 10, et lengre innlegg om produktet.

“LIFT — en ekte sitronbrus.
Under temaene «LIFT — ny lett og ledig» og «Laget av friske sitroner — tilsatt kullsyre» lanseres i disse dager en ny kullsyreholdig leskedrikk. Det er Coca-Cola Norge som lanserer LIFT i samarbeide med sine tapperier.

LIFT — eller Lift Cloudy Lemon — som er den formelle betegnelsen — er en kullsyreholdig leskedrikk laget av sitroner. Drikken inneholder 8 % råsaft av sitroner og kan følgelig kalles ekte sitronbrus. Forøvrig er innholdet deklarert på halsetiketten.

I følge marketingsjef Kåre Nordlie hos Coca-Cola Norge, stiller man store forventninger til LIFT. Testresultater har vist en usedvanlig høy forbrukerpreferanse og kjøpssannsynlighet. Av dem som har prøvesmakt LIFT, har 73 % betegnet den som en kvalitetsdrikk og som en forfriskende tørsteslukker med voksen smak.

— Foreløbig har vi inngått en avtale med Jarlsberg Mineralvann A/S i Oslo, sier Kåre Nordlie. — Men også distriktene tilhørende Tønsberg, Arendal, Lillehammer, Fredrikstad og Kongsvinger vil føre LIFT i løpet av våren.

— LIFT vil gå inn på markedet blant såkalte «andre drikker» som i dag utgjør ca. 23 % av den totale omsetning av kullsyreholdige leskedrikker. Gruppen «andre drikker» har ingen spesielle merkevarer, men består i dag av mange forskjellige lokalmerker. Det er vel også sannsynlig at LIFT kan komme til å berøre markedene til Solo og Brus med Sitronsmak, sier Nordlie. — Gjennem sine tapperier har Coca-Cola et omfattende distribusjonsnett, og dette vil også bli benyttet for LIFT.

— LIFT vil komme i grønne spesialflasker i vanlig størrelse og i litersflasker. Disse flaskene er lysabsorberende, beskytter innholdet mot lys og sikrer derved høy kvalitet.

— Når vi nu lanserer dette produktet i Norge, ser vi oss også ansvarlige overfor de forhandlere som vil føre produktet, sier Nordlie. — Vi vil støtte lanseringen med en omfattende reklamekampanje. Sammen med våre tapperier har vi satt oss som mål å etablere LIFT på det norske marked. I løpet av 1976 regner vi med at de fleste vil kjenne til LIFT.

— LIFT lanseres nu som en lødig og lett kullsyreholdig leskedrikk, inneholdende sitronråsaft, med en forfriskende smak. Og p.g.a. råsaftinnholdet kan LIFT med rette kalles en ekte sitronbrus, sier Kåre Nordlie til slutt.”

I avisen Agderposten, fredag 23. april 1976, kan vi lese at Arendals Bryggeri nå står foran den mest hektiske sommersesongen i bryggeriets historie, og fra mai og utover mot høsten vil produksjonen gå for «fulle mugger» så å si døgnet rundt.

“- Den 3. mai skal vi f.eks. markedsføre et nytt Cola-produkt på sitronbasis — «Lift». I det hele tatt — det skjer stadig noe nytt i vår bransje. Et annet og meget viktig moment er det at markedet en gang vil nå et metningspunkt, og det er derfor ikke den letteste sak av verden å sende nye produkter ut på markedet. Et enormt apparat ligger bak enhver ny-utsendelse”, kunne disponent Leif Brodtkorb fortelle avisen den gangen.

Og i Aftenposten, samt i Asker og Bærums Budstikke, finner vi mandag 3. mai 1976 den første butikkannonsen, fra CC Colosseum Stormarked i Oslo, hvor nyheten Lift mineralvann ble annonsert til Kr. 2,90 pluss pant for en liter.

I Tønsbergs Blad, tirsdag 4. mai 1976, leser vi følgende: “Jarlsberg Mineralvannfabrikk lanserer i disse dager en ny leskedrikk i Tønsberg og omegn. Det er en kullsyreholdig drikk laget av sitroner. Den inneholder ca. 8% råsaft av sitroner. «LIFT» lanseres av Coca-Cola Norge. I Vestfold vil «LIFT» tappes og distribueres av Jarlsberg Mineralvann A/S. «LIFT» kommer i grønne spesialflasker i vanlig størrelse og i litersflasker.”

Flere av landets aviser omtaler lanseringen de påfølgende dagene. Torsdag 6. mai 1976, finner vi en artikkel i Asker og Bærums Budstikke illustrert med et bilde av Asker-mannen og markedssjef i Coca-Cola, Kåre Nordlie. Samme dag finner vi den første annonsen for leskedrikken i Ringerikes Blad.

Men tirsdag 11. mai melder VG at Lift er trukket fra markedet fordi den får en bismak av det sterke sollyset. Dette til tross for de grønne lysabsorberende spesialflaskene som skulle beskytte innholdet mot lys og sikrer den høye kvaliteten.

Dog var bismaken liten og antageligvis så svak at publikum ikke merket den.

“- Men da vi oppdaget den, syntes vi likevel det var grunnlag for å trekke den tilbake noen dager for å forandre produktet. Det er ingen grunn til å sende ut et produkt som ikke er perfekt, eller som man ikke er 100 prosent fornøyd med”, forklarte soussjef Christian Undrum til VG den gangen.

“- Vi er fra tidligere kjent med at sitrus-drikker lett kan få denne bismaken dersom de utsettes for sollys. Vi trodde vi hadde helgardert oss, ved å bruke grønne flasker som tar av for sollyset. Men denne gangen var ikke dette nok. Drikken er nå på våre laboratorier. Vi ser ikke på dette som noe stort problem. «Lift» vil være tilbake om kort tid. De som har kjøpt den, kan også trygt drikke den” avsluttet Undrum i Jarlsberg Mineralvann AS.

Videre utover sommeren -76, er det skrevet lite om Lift. I ny og ne finner vi en tilbudsannonse fra en dagligvare- butikk eller kjede, noen annonser hvor man kan lese om demonstrasjon og gratis smaksprøver, samt at avisannonsen om Lift, fra 6. mai, også går igjen.

I Glåmdalen, torsdag 16. september 1976, kan vi lese om et tilbud hos Teten Lavpris A/S hvor 1 liter Lift selges for Kr. 3,60 (normal pris Kr. 4,30) og vanlig flaske (såkalt 1/2 flaske) selges for Kr. 1.45 (normal pris Kr. 1,80).

Men i november kan vi i Norsk hotell- og restaurantblad, 1976 Vol. 66 Nr. 23, lese om god interesse rundt Lift.

“Godt med Lift.
Leskedriften LIFT har nærmest gått i oppfyllelse, ifølge en melding fra Coca-Cola Norge. Siden drikken ble lansert i mai i år, har den oppnådd respektabel markedsandel og stadig økende salg.

Utenfor direkte konkurranse med markedslederne på leskedrikkmarkedet, som f. eks. Coca-Cola, har LIFT på området «andre drikker» oppådd en markedsandel på hele 12 %. Av det totale leskedrikkmarkedet har LIFT en andel på 4 % i visse distrikter.

LIFT markedsføres som en ledig og lett kullsyreholdig leskedrikk, inneholdende sitronråsaft, med en forfriskende smak. Og med 8 % råsaft kan LIFT med rette legge krav på betegnelsen sitronbrus.

Det er Coca-Cola Norge som står bak LIFT og som hjelper til med markedsføring og salg i samarbeide med de autoriserte tapperiene.

I høst iverksettes en oppfølgningskampanje for LIFT med solid mediastøtte både gjennem avis- og utendørsreklame.

LIFT er foreløbig kun representert i Oslo, 0stfold, Akershus, Hedmark/Oppland, Vestfold, Telemark og Aust-Agder.”

Mot slutten av 1976 og i begynnelsen av 1977, melder flere aviser at Lift er blitt svært så populær i Norge. I avisene Indre Smaalenenes Avis og Østfold Bygdeblad finner vi, mandag 28. februar 1977, en annonse hvor Lift omtales som en av markedslederne i selskapet Jarlsberg Mineralvann AS.

22. april 1977, ruller Brynildsens Fabrikker A/S ut en ny avisannonse for Lift i avisene i Østfold. Her annonseres det for prøvetilbud på Lift i liters-flasker. Også AS Lillehammer Bryggeri kommer etterhvert med samme annonse i sine lokale aviser.

I Østlands-Posten onsdag 29. juni 1977 og i Sandefjords Blad torsdag 30. juni 1977, finner vi også en annonse hvor det er mulig å få kjøpt Lift-merch. En genser med Lift-logo er å få kjøpt i 4 forskjellige størrelser til en pris av Kr. 19.50 per. stk.

I oktober 1977, ser det ut til at Lift også er kommet til Buskerud. I avisene rundt Drammen, finner vi annonser fra butikker som tilbyr nyheten Lift fra bryggeriet A/S P. Ltz. Aas i Drammen.

Med unntak av en reklameannonse fra Brynhildsens Fabrikker A/S i Østfold-avisene og en annonse i Hallingdølen, begge i februar, er Lift kun nevnt i diverse tilbudsannonser for dagligvarehandelen utover vinteren og våren 1978.

I avisen Lillehammer Tilskuer trykkes det mandag 24. april 1978, en annonse fra A/S Lillehammer Bryggeri om tilbud på Lift i bryggeriets salgsområde.

Men så, i mai 1978, setter Coca-Cola Norge i gang en Lift-konkurranse med navnet “Løft opp en Lift og vinn Lift for et år”.

I annonsen, første gang trykket i avisen Fremover tirsdag 16. mai 1978, kunne vi lese: “I disse dager utlyser Lift en stor Limerick-konkurranse. Den som sender inn den beste Limerick, vinner Lift for et år. (1 liter pr. dag.) En Limerick er som kjent et vers på 5 linjer, der linje 1, 2 og 5 er på rim og likeledes linje 3 og 4. Den eneste betingelsen vi setter utover dette er at Limericken inneholder ordene Lift og tørst. Dessuten forbeholder vi oss retten til å benytte de innsendte forslagene.”

Og premiene besto av 30 kasser Lift i literflasker som første premie, 15 kasser som andre premie og 7 kasser som tredje premie. I tillegg ville det bli delt ut Lift T-shirts til de 25 som etter juryens mening lå nærmest vinnerne.

Vi antar at konkurransen var landsdekkende, da annonsen ble rykket inn i aviser fra nord til sør. Samt i Aftenposten.

Og i Laagendalsposten kunne vi fredag 10. november 1978, for første gang stifte bekjentskap med konkurransens vinnere.

Av i alt 800 innsendte forslag, ble Åsle Strand fra Asker trukket ut som vinner av juryen med dikteren André Bjerke i spissen.

Limericken som innkasserte førstepremien på hele 360 liters-flasker med Lift, altså 30 kasser, var som følger:
En tørst liten olding fra Giske,
var så hes at han knapt kunne hviske.
En dag ble han bra,
og han skrek høyt: “Hurra!
Av LIFT blir vi sunne og friske!”

2. premien, 15 kasser Lift gikk til Kåre M. SvedahL, Tjøme.

Det ble besluttet å dele ut to 3. premier, til henholdsvis Arne Sandem fra Mysen og Bjørn Rønningen fra Oslo. 7 kasser Lift til hver av tredjepremievinnerne.

Videre ble det sendt en Lift T-shirt til alle som hadde sendt inn limericker.

Akkurat når selskapet faset ut produktet Lift, er vi dessverre litt usikre på. Men siste gang selskapet lister opp Lift som et av sine produkter, er i en stillingsannonse i Aftenposten, mandag 19. november 1979. I en stillingsannonse fra Jarlsberg Minneralvann A/S i avisen Dagningen, torsdag 7. februar 1980, er Lift fjernet fra produktoversikten.

Siste gang vi finner Lift nevnt i en tilbudsannonse for dagligvarehandelen, er i Sarpsborg Arbeiderblad onsdag 5. mars 1980.

Dog annonseres det blant annet i Bergens tidende, torsdag 6. mai 1982, om Coca-Cola Sitronbrus. Men vi har liten tro på at det her vises til Lift og at det heller har sneket seg inn en skrivefeil, aller at et komma eller en bindestrek er blitt uteglemt.

To av våre eldre medlemmer (som dessverre ikke lenger er blant oss), mente at produktet forsvant fra markedet i forbindelse med Nora Industrier A/S sin overtagelse av Jarlsberg Mineralvann AS ved årsskiftet 1980-81.

Mer om denne overtagelsen vil du etterhvert kunne lese under avsnittet “Om Coca-Cola” på våre Tema-sider her: https://cocacolaclub.no/tema-sider/#om-coca-cola

Lift har også vært produsert i andre land, blant annet i Tyskland, Storbritannia, Australia og New Zealand. I Tyskland finnes den i dag i varianten eple, samt i varianten appelsin og passionsfrukt. I Storbritannia og Australia ble den tatt av markedet i 2022, men i New Zealand finnes den i dag i variantene sitron og sitron Diet.

Kilde: Nordic Coca-Cola Collectors Club og avisene det henvises til.

<- Tilbake til “Tema-sider