SanSão – Fra Brasil til Norge

SanSão - Fra Brasil til Norge (Fotomontasje)

SanSão - Fra Brasil til Norge (Fotomontasje)

I begynnelsen av 2003, lanserte Coca-Cola en ny brus i Norge. Inntil da hadde man måtte reise helt til Brasil eller Mexico for å kunne nyte en iskald SanSão. Men nå hadde en av Brasils mest fremgangsrike og populære produkter endelig funnet veien til norske butikker.

Tirsdag 28. januar 2003, kunne vi i den frittstående avisen for dagligvarebransjen, Dagligvarehandelen nr. 4, lese at Norge var først ut i Europe med en ny brus i fra Coca-Cola.

I februar lanserer Coca-Cola Norge AS den nye voksenbrusen SanSão på det norske markedet. Nykommeren er unik på mange måter, men det mest spesielle er at SanSão er designet for å treffe et voksent publikum.

– Målgruppen for SanSão er voksne i alderen 20-40, uttaler markedssjef Kristin Merethe Trollerud i Coca-Cola Norge AS. – Dette er en kjøpesterk gruppe som står denne målgruppen for en stor andel av det totale forbruket av våre produkter og som søker variasjon. Det er her SanSão har en jobb å gjøre, understreker hun.

SanSão finnes i dag kun i Mexico og Brasil. Der markedsføres den under navnet Kuat og SenZão. I Norge har den fått navnet SanSão og posisjoneres som en brus for voksne.

SanSão vil være tilgjengelig både på 0,5 og 1,5 liters flasker, og de første butikkene vil ha nyheten allerede den første uken i februar.

I samme avis, finner vi også den første annonsen for drikken. Annonsen inneholder god informasjon om drikken, samt Coca-Cola sin medieplan for omfattende lanseringskampanje både på TV og i handelen.

I annonsen kan vi lese at guarana er best kjent i Norden som en ingrediens i energidrikk, fordi guaranabærene inneholder en liten mengde koffein. I Sør-Amerika derimot er guaranabærene elsket på grunn av smaken. Den samme eksotiske og forfriskende smaken du opplever når du drikker Sansão.

Hvis du føler deg litt uopplagt i løpet av dagen, kan du gjenopprette balansen ved å drikke en oppkvikkende SanSão. Hvis du derimot glemmer det, risikerer du å gjøre dumme tabber og feilvurderinger, fordi du ikke er helt deg selv“, kunne man også lese i annonsen.

I klubbens medlemsblad nr. 2, 2003, hadde vi en lengre artikkel om produktet:

Som første land i Europa lanserer Coca-Cola Norge brusen SanSão. Lanseringen får følge av en av Coca-Cola Norges største reklamekampanjer i år.

Kampanjen får hovedvekt på TV, og Coca-Cola smeller av alle annonsekronene på TV 2. Filmen har premiere i uke 6, og vil fortsette å gå periodevis frem til sommeren.

– Vi kommer til å kjøre veldig tungt i starten, og vil følge opp sterkt utover første halvår for å vedlikeholde oppmerksomheten. Dette blir en av våre største kampanjer i år, sier Stein Rømmerud, informasjonssjef i Coca-Cola Norge AS, til Kampanje.

Danske Robert/Boisen & Likeminded står bak reklamefilmen, som er innspilt i Sør-Afrika. De står også bak en annonse for brusen, som vil være rettet mot handelen og restaurantbransjen (annonsen som er nevnt over. Red. Anm.). Kampanjen har fått slagordet «Not quite yourself? SanSão brings you back to normal».

– Filmen er humoristisk, og handler om en superhelt som ikke har krefter nok til å redde en dame i nød. Ved å ha en engelskspråklig kampanje vil vi understreke at dette er et internasjonalt produkt. Dessuten kan vi bruke filmen i andre land senere, sier Rømmerud.

På lik linje med andre av selskapets produkter ved deres lanseringer, ble også Sansão delt ut som smaksprøver i forskjellige butikker utover vinteren og våren 2003.

13. august, kan vi i avisen Handelsbladet FK nr. 26 lese at “Verden kopierer Norge”.

Først Norge, så verden for Coca-Cola. SanSão ble introdusert i Norge i januar, og ligger på sjuendeplass på den norske salgsstatistikken, ifølge konsernets internasjonale blad Update. Den latinamerikanske drikken er på plass i Danmark, som land nummer to i Europa, og suksessen i Norge betyr at den snart dukker opp flere steder.

Men dessverre for mange, ble SanSão ingen stor suksess i Norge. I begynnelsen solgte den som sagt godt, mest sannsynlig på grunn av folks nysgjerrighet. Men salget dabbet av allerede samme år.

For utover høsten 2003, ble SanSão annonsert rimeligere og rimeligere og var helt nede i Kr. 3,90 pluss pant for 1.5 liter. (Ref. blant annet annonse i Farsunds Avis, fredag 26. september 2003. Red.Anm). Dette i et forsøk på å øke interessen igjen.

Videre utover 2000-tallet finner vi fint lite informasjon om produktet. Men den er ofte å finne i tilbudsannonser fra forskjellige butikker i forbindelse med kassesalg av produkter fra Coca-Cola. Assortert mineralvann Coca-Cola, Fanta, Tab-Xtra, Sprite, Sansão og BonAqua, 1.5L x 10 til Kr. 69,95 pluss pant.

Akkurat når produktet ble tatt av markedt vet vi ikke. Men siste gang SanSão ble nevnt i landets aviser, var i Brønnøysunds Avis, lørdag 25. februar 2006 i forbindelse med en uttalelse fra Coca-Cola i forbindelse med bruk av ingrediensene E211 og E300 i deres mineralvann.

I mai 2007 ble det lagt ut en kampanje på underskrift.no om å få SanSão tilbake. Men dessverre uten hell.

Kilde: Coca-Cola, Nordic Coca-Cola Collectors Club og avisene det henvises til.

<- Tilbake til “Tema-sider