I 2004 introduserte Coca-Cola Norge for første gang Coca-Cola light Art Cans.
Da fikk fire kvinnelige designere hvert sitt design på 360.000 Coca-Cola light bokser, som ble delt ut gratis rundt om i Norge i løpet av den sommeren.
Som et resultat av denne samplingsaktiviteten, så selskapet at stadig flere nordmenn drakk Coca-Cola light.
Derfor, i 2005, henvendte Coca-Cola seg til ledende kunstnere/artister fra Norge, Sverige, Danmark og Finland for å utvikle enda en versjon av Coca-Cola light Art Cans. Valget falt på Nico Widerberg (N), Ernst Billgreen (S), Pernille Rosendal (DK) og Ville Valo (SF) som designet hver sin Coca-Cola light boks.
I forbindelse med sampling av 2005-versjonen av Coca-cola light Art Cans rundt om i de største norske byene, kunne publikum oppleve «Tunnel og light». En hel unik innrettning hvor forbrukeren, i tillegg til å få servert en iskald Coca-Cola light Art, fikk muligheten til å la seg stimulere av lyd, lys og kunst.
De spesialdesignede 2005-boksene var også tilgjengelig i ordinært salg gjennom noen utvalgte kanaler.
Deler av designet ble også benyttet på etiketter til 0,5L Coca-Cola light.
Både 2004-settet og 2005-settet har vært veldig populære blant Coca-Cola samlere verden over. Dette har medført at settene er blitt solgt samlere i mellom for store summer.
Et komplett sett av 2004-boksene er blitt sett omsatt på nettauksjonen eBay for hele NOK 2000. 2004-settet på display, som avbildet under, har blitt solgt for NOK 4000.
2005-settet litt rimerligere, da dette er laget i et større opplag enn 2004-settet. Komplett 2005-sett er sett solgt for NOK 1500 og i display-esken, slik som avbildet under, i underkant av NOK 3000.
Men disse prisene har forutsatt at boksene har vært helt perfekte uten bulker og merker. Helst uåpnet med innhold, men også åpnet i bunnen med to små hull. En og en boks er solgt for mellom NOK 50 og NOK 100.
Bilder
<- Tilbake til “Verdisetting“