Etter Hippie og «Free love» perioden på 60-tallet, kom 70-tallet med New Age og nye moter både på klesfronten og interiøret. Det var på denne tiden at en eller annen fikk ideen om å varme opp glassflasker og dra og vri dem til forskjellige former, for så å tilby dem som pyntegjenstander via lavprisbutikker.
Det var spesielt glassflasker fra populære selskaper som Coca-Cola og Pepsi-Cola som ble deformert på denne måten. Men enkelte øl-flasker er også funnet.
Så populære ble de deformerte flaskene at det også ble produsert esker som flaskene ble solgt i, bare for å få kundene til å tro at dette var lisensierte originalprodukter.
Men dessverre for de som eier dem, de deformerte Coca-Cola flaskene er IKKE utgitt av The Coca-Cola Company.
I følge arkivar Ted Ryan ved arkivet til The Coca-Cola Company i Atlanta – USA, er den vridde flasken i den røde esken med Coca-Cola logoer et typisk svindler-produkt fra en leverandør som har brukt selskapets logoer og varemerker uten tillatelse for å tjene litt ekstra penger.
Fortsatt lages disse flaskene rundt om i verden med forskjellig språkdrakt på flaskene. Det er til og med laget en egen nettside som beskriver hvordan flaskene tømmes, varmes, formes og re-fylles.
Det er spesielt eldre flasker som «ødelegges» på denne måten. Dette for å få det hele til å fremstå som et gammelt produkt, bare for å få skrudd prisen opp.
Derfor er disse flaskene ikke så ettertraktet blant seriøse samlere. Selv om de er litt gøyale, anses de i samlermiljøet dessverre for å være ødelagte. De aller fleste samlere vil ha flaskene i original stand.
For seriøse samlere av Coca-Cola flasker, er det viktig at innholdet, og korken som står på, er korrekt i forholdt til tidsperioden flasken sist kan ha blitt fylt på fabrikk.
For å utføre denne deformeringen, må flasken først tømmes og så varmes opp før deformeringen kan utføres. Derfor er det stor mulighet for at korken som sitter på flasken etter deformeringen ikke er den samme korken som sto på før deformeringen.
I noen tilfeller kan flaskene også ha vært uten innhold og kork før deforeringen. Den som har utført deformeringen kan da ha benyttet en kork fra en annen tidsperiode enn den perioden flasken er fra. Derfor er det store muligheter for at innholdet i den deformert flasken heller ikke er fra tiden da flasken ble produsert.
Alt dette er også ting som spiller inn når en verdivurdering skal gjøres på en gjenstand. Men i og med at dette ikke er et ekte lisensiert produkt fra The Coca-Cola Company, kan vi ikke anslå noen verdi på de vridde flaskene.
Bilder
<- Tilbake til “Verdisetting“