
Share a Coke-flasker i Norge i 2013. (Foto: Coca-Cola Norge)
Share a Coke
I 2011 startet Coca-Cola i Australia en liten morsom kampanje hvor de hadde erstattet den ellers så ikoniske “Coca-Cola”-logoen med australske navn i deres vanlige font (teksttype Red.Anm.). Deretter gjorde de ingenting, men lot australierne og sosiale medier gjøre resten. Noe som skulle vise seg å bli en av de største markedsføringskampanjene frem til da.
Kampanjen som de hadde valgt å kalle “Share a Coke” (“Del en Coca-Cola” Red.Anm.), gikk over sommeren og skapte resultater som ble lagt merke til av Coca-Colas toppledelse i USA. Jonathan Mildenhall, visepresident Global Creative i The Coca-Cola Company i Atlanta, kalte allerede i mars året etter, kampanjen for “den globale målestokken for Coca-Cola på innovasjon i det siste året”.
Et europeisk forsøk
Sommeren 2013, inviterte selskapet for første gang forbrukerne i Europa å komme sammen for å dele en Coca-Cola, ved at den ikoniske logoen på etiketten ble byttet ut med de mest vanlige personnavn i de landene kampanjen skulle foregå. Merkevaren innledet sin største sommerkampanje noensinne og mennesker i hele 11 europeiske land deltok i kampanjen.
Hele sommeren inviterte selskapet forbrukerne til å komme sammen for å dele med venner og familie, i en kampanje som handlet om samhold og positivitet.
I Norge ble flaskene med de 150 mest populære navnene plassert i butikkhyllene over hele landet; flaskene hadde navn som spennet fra Anne, og Alexander, til Vegard og Vilde.
Navnene var hovedsakelig å finne på halvlitersflaskene med Coca-Cola og Coca-Cola Zero, men i tillegg også på flerpakninger med bokser og halvannenlitere der uttrykk som «Gjengen», «Familien», «Venner» og lignende erstattet den kjente Coca-Cola logoen.
I tillegg reiste Coca-Cola rundt med sitt Share a Coke-team og ga publikum muligheten til å møte opp for å få bokser med sine egne navn og ta del i andre aktiviteter.
Kampanjen var også tilgjengelig i Sverige og Danmark, med 150 forskjellige navn tilpasset hvert enkelt land. Kampanjen var og tilgjengelig på Island, men vi vet dessverre ikke med hvor mange navn eller hvilke navn.
Gjentok suksessen i 2014
Sommeren 2014, var Share a Coke tilbake i Norge. Fra 150 av Norges vanligste navn på flaskene i 2013, ble antallet økt til hele 1.138 navn og kallenavn. Det betydde at rundt 85 % av befolkningen i Norge fikk sitt eget navn på en Coca-Cola flaske, der den berømte logoen normalt sto.
I perioden juni til september kunne man altså her i Norge få gleden av skattejakten etter flasken med nettopp deres navn på – eller navnene til noen de er glad i. Hovedsakelig på halvlitersflaskene med Coca-Cola og Coca-Cola Zero, men også på flerpakninger med bokser og halvannenlitere.
De som ikke kunne vente med å finne en Share a Coke-flaske i butikken, kunne besøke nettsiden shareacoke.no. Der kunne de blant annet dele en virtuell flaske med venner, og laste ned personlige bakgrunnsbilder for mobil og PC. Forbrukere kunne også jakte på de ulike Share a Coke-flaskene med en «Name Dropper»-app. Denne samlet innleggene som kom i sosiale medier med emneknaggen #ShareaCoke, sammen med navnene som er på flaskene.
Nytt i 2014 var at det i løpet av sommeren åpnet en nettbutikk der man kunne skreddersy og bestille sin helt egne glassflaske med navn fra Coca-Cola. Man kunne velge navn fra en liste med mer enn 500 000 navn og uttrykk! Dette ga alle som ville, muligheten til å skaffe seg sin egne versjon av den ikoniske glassflasken til Coca-Cola – med sitt eget navn, eller kanskje navnet på kjæresten, noen i familien, en venn – eller noen andre.
Også i 2014 dukket Coca-Cola opp med et Share a Coke-team i store deler av landet. Der kunne folk møte opp, og få bokser med sine egne navn og ta del i andre aktiviteter.
Kampanjen var også da i Sverige, Danmark og på Island. Men nå med 600 forskjellige navn i Sverige og 1.300 forskjellige navn i Danmark. På Island vet vi bare at det var benyttet nesten 1.500 navn, men ikke hvilke. Alle navn var også denne gangen tilpasset de forskjellige land.
Ny runde i 2025
I begynnelsen av april 2025, kunne oppmerksomme forbrukere legge merke til at noe var i ferd med å skje i mineralvannshyllene rundt om i landet. Diverse navn var å se på flasker og bokser, i stedet for den kjente logoen. Og i midten av samme måned, kom selskapet med en pressemelding om at kampanjen nå var tilbake etter 11 år.
“Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Og du er ikke alene: 250 norske navn overtar logoplassen på flasker og bokser når Coca-Cola igjen oppfordrer til å «Share a Coke».
Vi skal tilbake til 2013, og overraskede nordmenn foran brushylla i butikken. På Coca-Cola sine flasker var nemlig den ikoniske logoen byttet ut med vanlige navn. Dette var første gang et selskap personifiserte sine produkter på denne måten – og det ble en suksess.
Nå gjør de det samme igjen: bytter ut logoen på etikettene med vanlige navn.
Coca-Cola forteller at flasker og bokser med 250 navn – alt fra Jonas, Emma og Ahmet til Kari, Aisha og Truls – snart er på vei ut i norske butikker og utsalg.
– Vi har tatt utgangspunkt i topplistene over navn i Norge, for at flest mulig skal føle seg representert. Også denne gangen er oppfordringen «Share a Coke», akkurat som i 2013. Vi håper folk får det morsomt med å se etter kjente navn på etikettene, og ikke minst – at de tar seg tid til å dele en drikke som har navnet til en de er glad i, med nettopp den personen, sier Ena Dulas, Marketing Manager i Coca-Cola Norge.
– For oss er det et stort skritt å la folks navn pryde etikettene, samtidig som vi fjerner vår ikoniske, velkjente logo. Dette blir en ny og personlig opplevelse av drikkene våre, for dem som ikke opplevde «Share a Coke» i forrige runde, fortsetter hun.
Fokus på fellesskap, og det å dele opplevelser, ligger til grunn for at «Share a Coke»-flaskene igjen inntar norske butikkhyller.
– Verden er mer digital nå enn i 2013. Gjennom «Share a Coke» vil vi si noe om at de beste minnene skapes gjennom å dele fellesskap og magiske øyeblikk med andre, utenfor skjermen. At du kan finne ditt eget navn på en flaske eller boks – og dele med venner, familie og andre som du finner navnet på – er for oss en konkret måte å gi uttrykk for dette, avslutter Dulas.”
Følgende forpakninger med «Share a Coke»-navn er tilgjengelig i norske butikker fra rundt påsketider: 0,5L flasker med Coca-Cola, Coca-Cola Zero og Coca‑Cola Zero Sugar Zero Caffeine, 1,5L flasker med Coca-Cola og Coca-Cola Zero, samt 0,33 liters bokser med Coca-Cola og Coca-Cola Zero. (1.5L flaskene følger ikke navnelisten, men har egne tekster som blant annet Venner, Familien, Fansen, Klassen, Laget med mer.
Nytt i 2025, var det også at kampanjen ble lansert i over 125 land rundt om i verden. Her i Norden var Sverige, Danmark, Island og Finland med i tillegg til Norge.
Dokumenter
2013-kampanjen:
– Fakta om valg av navn i Norge til 2013-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-fakta-navnvalg-ccnorge-2013.pdf
– Navnliste Coca-Cola Norge til 2013-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-navnliste-ccnorge-2013.pdf
– Pressemelding Coca-Cola Sverige om 2013-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-pressemelding-ccsverige-2013.pdf
(Pressmeddelande från Coca-Cola Sverige om kampanjen 2013)
– Navnliste Coca-Cola Sverige til 2013-kampanjen: kommer…
(Namnlista Coca-Cola Sverige för kampanjen 2013)
– Pressemelding Coca-Cola Danmark om 2013-kampanjen: kommer…
(Pressemeddelelse Coca-Cola Danmark om 2013-kampagnen)
– Navnliste Coca-Cola Danmark til 2013-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-navnliste-ccdanmark-2013.pdf
(Navneliste Coca-Cola Danmark til 2013-kampagnen)
2014-kampanjen:
– Pressemelding Coca-Cola Norge om 2014-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-pressemelding-ccnorge-2014.pdf
– Navnliste Coca-Cola Norge til 2014-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-navnliste-ccnorge-2014.pdf
– Pressemelding Coca-Cola Sverige om 2014-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-pressemelding-ccsverige-2014.pdf
(Pressmeddelande från Coca-Cola Sverige om kampanjen 2014)
– Navnliste Coca-Cola Sverige til 2014-kampanjen: kommer…
(Namnlista Coca-Cola Sverige för kampanjen 2014)
– Pressemelding Coca-Cola Danmark om 2014-kampanjen: kommer…
(Pressemeddelelse Coca-Cola Danmark om 2014-kampagnen)
– Navnliste Coca-Cola Danmark til 2014-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-navnliste-ccdanmark-2014.pdf
(Navneliste Coca-Cola Danmark til 2014-kampagnen)
2025-kampanjen:
– Pressemelding Coca-Cola Norge om 2025-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-pressemelding-ccnorge-2025.pdf
– Navnliste Coca-Cola Norge til 2025-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-navnliste-ccnorge-2025.pdf
– Pressemelding Coca-Cola Sverige om 2025-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-pressemelding-ccsverige-2025.pdf
(Pressmeddelande från Coca-Cola Sverige om kampanjen 2025)
– Navnliste Coca-Cola Sverige til 2025-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-navnliste-ccsverige-2025.pdf
(Namnlista Coca-Cola Sverige för kampanjen 2025)
– Pressemelding Coca-Cola Danmark om 2025-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-pressemelding-ccdanmark-2025.pdf
(Pressemeddelelse Coca-Cola Danmark om 2025-kampagnen)
– Navnliste Coca-Cola Danmark til 2025-kampanjen: kommer…
(Navneliste Coca-Cola Danmark til 2025-kampagnen)
– Informasjon om kampanjen og listen over navn benyttet av Coca-Cola Finland i 2025-kampanjen: https://cocacolaclub.no/filer/share-a-coke-info-og-navnliste-ccfinland-2025.pdf
(Tietoja kampanjasta ja luettelo Coca-Cola Suomen 2025 kampanjassa käyttämistä nimistä)
Bilder
Kilde: Coca-Cola Enterprises Norge, The Coca-Cola Company Sverige, Coca-Cola Danmark og Nordic Coca-Cola Collectors Club
<- Tilbake til “Tema-sider“