
Våren 2001, nærmere bestemt 7. mai, startet Coca-Cola en stor kampanje de kalte for “Red Collection”.
I Coca-Cola Drikker AS sitt eget internmagasin, Drikkepress, kunne vi lese følgende; “Coca-Cola Red Collection er Coca-Cola Norge sin lengste kampanje noensinne. Den varer i hele seks måneder. Startskuddet gikk i mai og den avsluttes ikke før i oktober. Kampanjen er todelt, hvor den første delen fokuserer på temaet “Gear up for summer!” og “Spennende sommer med Red Collection”. Fra midten av august vil kampanjen revitaliseres gjennom nytt materiell med fokus på skolestart og høst. Alle de fire nordiske landene er med på den samme kampanjen, som har vært gjennom små justeringer for å tilpasses best mulig til hvert enkelt land.”
“Red Collection” gikk ut på at man skulle drikke Coca-Cola, samle poeng fra flaskene og kjøpe nyheter fra Coca-Cola ‘Red Collection’. Kodene fant man på baksiden av flaske-etikettene.
Kodene som var tilgjengelig på 0,5L Coca-Cola og Coca-Cola light, samt 1,5L Coca-Cola og Coca-Cola light, skulle registreres på selskapets hjemmeside. De oppsamlede poengene benyttet man når man via hjemmesiden kjøpte forskjellige kule Coca-Cola ting. Jo flere poeng man samlet, desto mer eksklusive produkter kunne man kjøpe.
Produktene var:
– Oppblåsbar sofa (20 poeng pluss 200,- inkl. frakt)
– Nokia 3330 mobiltelefon (50 poeng pluss Kr. 1.595,- inkl. frakt)
– Coca-Cola Bag (20 poeng pluss Kr. 115,- inkl. frakt)
– Coca-Cola glass 4-pakk (10 poeng pluss Kr. 40,- inkl. frakt)
– MP3 spiller (50 poeng pluss Kr. 1.249,- inkl. frakt)
– Coca-Cola mini kjøleskap (30 poeng pluss Kr. 760,- inkkl. frakt)
– Coca-Cola Hatt (10 poeng plss Kr. 50,- inkl. frakt)
– Coca-Cola CD-mappe (10 poeng pluss Kr. 55,- inkl. frakt)
– Kamera klokke (50 poeng pluss Kr. 1.399,- inkl. frakt)
– Coca-Cola TV (50 poeng pluss Kr. 1.499,- inkl. frakt)
Kampanjen skulle vise seg å bli svært så populær. Så populær, at Coca-Cola skulle bli utsolgt for produkter raskt. Noe som førte til en del klager til blant annet Forbrukerrådet, av personer som følte seg lurt av selskapet. De hadde bestilt varer som aldri kom.
Selskapets informasjonssjef den gang, Stein Rømmerud, måtte derfor gå ut i pressen og beklage at varene ikke kom innen lovet tid. Han forklarte da til Aftenposten at kampanjen hadde fått et mye større omfang enn hva selskapet hadde regnet med at den skulle få.
Kilde: Nordic Coca-Cola Collectors Club og Coca-Cola Norge
<- Tilbake til “Tema-sider“