Yum – melkebasert drikk med jordbær-, sjokolade- eller karamellsmak.

I Norges Handels og Sjøfartstidende, torsdag 25. september 1986, kunne vi lese om Coca-Cola sitt forsøk på lasering av en melkebasert drikk i Norge, med navnet Yum.

“Coca-Cola har valgt Lillehammer-distriktet og Telemark som testmarked for en ny melkedrikk i tre smaksvarianter. Produktet er utviklet i USA. Men hele konseptet; navnet, emballasjen og strategien er utviklet i Norge.

– Utgangspunktet for all produktutvikling er at vi vil ha størst mulig markedsandel av det folk drikker. Meieriene har kastet seg sterkt inn i dette markedet. Nå slår vi tilbake med Yum, sier direktør Tore Kristiansen Bu til Norges Handels og Sjøfartstidene.

Produktet er en melkebasert drikk med jordbær-, sjokolade- eller karamellsmak. – Det har vært i salg i 14 dager. Dersom det blir suksess ligger det an til lansering i flere land. Hittil er drikken blitt godt mottatt. Årsaken kan være at Norge utmerker seg med høyt innslag og stor grad av nysgjerrighet generelt for nye produkter.

Bu ser seg meget tilfreds med at nettopp Norge velges som testmarked for noe som kan vise seg å bli en verdenssuksess.  – Norge er ett av Coca-Colas sterkeste markeder i Europa. Ballen ble spilt over til oss fordi vi oppfattes som progressive.

I hovedkvarteret i USA likte de våre utspill. Derfor ble vi overlatt hele ansvaret for utvikling av konseptet. Hvordan Coca-Cola internasjonalt velger å satse avhenger av resultatet når testperioden på tre måneder er avsluttet. Produktet produseres av Pågens i Sverge, mens Nora Industrier står for salget.

– Når nettopp Lillehammer og Telemark er valgt som testområder er det gjort helt bevisst. Telemark og Lillehammer representerer to geografiske områder med helt ulik næringsorientering. Telemark har et høyt innslag av industri, mens Lillehammer er mer orientert mot landbruk. I begge områder finner vi bysamfunn.

Coca-Cola satsingen er beskjeden i internasjonal sammenheng: – Kostnadsrammen er på 400 000 kroner, sier Bu, som regner det for sannsynlig at flere land satser på melkedrikken, blant andre Tyskland.

Dersom folk i Telemark og Gudbrandsdalen vet å verdsette den nye leskedrikken, kan Yum bli en ny kommersiell suksess som resulterer i flere penger til Coca-Cola konsernet.”

Sommeren 1987, ble Yum lansert også andre steder landet. I Moss Dagblad kunne man 6. juni se en annonse fra Obs! med dagstilbud på et brett med Yum Karamell fra Borg Bryggerier, og mandag 20. juli kunne vi i aviser i Østfold, blant annet i Sarpsborg Arbeiderblad, se en annonse om Østfold-mesterskapet i grilling. Der fant man også informasjon om Østfold Bryggerienes store Yum-show.

I avisen Østlendingen, ble det 10. september 1987 rykket inn en stor annonse for nyheten Yum. Samme annonse, kun med endret navn på det lokale bryggeriet, ble benyttet i de fleste avisene hvor Yum var tilgjengelig.

I Østfold-Posten mandag 22. oktober samme år, kunne man lese om at Østfold var plukket ut som en av de få lanseringsområdene for Yum. Da sikkert ment utenfor Telemark og Lillehammer-området. Men dog litt forvirrende, da Yum allerede var testet i Telemark og Lillehammer distriktet, samt nå også var å få andre steder i landet.

For vi finner en annonse i Romerikes Blad onsdag 16. september 1987, med reklame for Yum jordbær- og sjokolade leskedrikkene fra Strømmen Kiosk og Godteri AS, en liten reportasje i Agderposten 2. november 1987 med overskriften “Nytt melkeprodukt i salg”, samt en annonse i Ringerikes Blad 11. november 1987 fra A/S Cuisine Pepito som tilbyr nyheten fra Aass bryggeri til barna.

Ut over dette har Sunnmørsposten onsdag 2. april 1988 en annonse fra Vika Senteret i Spjelkavik hvor Yum er omtalt. Deretter finner vi ikke så mye mer informasjon om Yum, bortsett fra at den er omtalt i artikkelen “På sykkeltur i Nordmarka” i avisa Varingen 8. juli 1988. Så drikken ble mest sannsynlig tatt av markedet like etter.

Kilde: Nordic Coca-Cola Collectors Club og de aviser det refereres til. 

<- Tilbake til “Tema-sider