Diverse flasker

1996-flasken
Info: Denne flasken er en 237ml glassflaske som ble produsert i USA for Ringnes Bryggerier A/S, Oslo, i 1996. Flasken ble blant annet gjennom Coop-butikkene, Obs! og Mega.
Verdiestimat: Flasken har dessverre ingen stor verdi, da den ble produsert i et opplag av rundt 100.000 stykker. En flaske som er full, med originalt innhold og original kork, og uten merker, har en verdi på mellom 50 NOK og 75 NOK.
Bilde: Bilde 1

Coca-Cola Sleeve Bottle Set (2004)
Info:
I 2004 hadde Coca-Cola Norge og Coca-Cola Danmark en kul kampanje i samarbeide med 7-Eleven butikkene i disse to landene. Når man kjøpte en halvliter med et av selskapets produkter, kunne man gå bort til en spesiell varme-maskin, velge seg en såkalt krympeplast-strømpe (sleeve) med et kult design, sette den på flasken og deretter sette flasken inn i maskinen for å varme opp strømpen slik at den krympet og passet til flaskene. Hvor lenge kampanjen varte og hvor mange forskjellige krympeplast-motiver det var, vet vi ikke. Men i hvi har i våre arkiver funnet bilder av hvert fall 15 forskjellige motiver.
Verdiestimat: Dessverre kan vi ikke gi noe verdiestimat på hele settet, da vi ikke vet hvor mange forskjellige sleeves (krympeplast-strømmer) det er. Men hver flaske har en verdi på rundt 50 NOK per stykk. Prisen forutsetter at flaskene er uåpnet og i veldig fin stand (uten rifter / merker).
Bilde: Bilde 1, bilde 2, bilde 3, bilde 4, bilde 5 og bilde 6.

Baum und Pferdgarten Aluminum Bottle Denmark (2009)
Info:
I forbindelse med Coca-Cola light Fashion Campaign i 2009, inngikk Coca-Cola og Baum und Pferdgarten et samarbeid rundt produktet Coca-Cola light. I perioden 3. august til 27. september, var en limited edition aluminiumsflaske tilgjengelig i spesialbutikker over hele Danmark. En aluminiumsflaske som ble laget i et begrenset opplag på 45.000. Flasken ble fort et ettertraktet samlerobjekt. Fra Coca-Cola sin pressemelding: “Triumf i Benelux fører til nordisk samarbeid Fra mars til oktober 2009 fortsetter Baum und Pferdgarten samarbeidet med Coca-Cola light mens Coca-Cola light Fashion Campaign utfolder seg i de nordiske landene. Det danske bidraget vil inkludere en aluminiumsflaske i begrenset opplag med et 360º-trykk av Baum und Pferdgarten-designet som vil bli utgitt eksklusivt i Danmark under moteuken i København våren 2010. Fire europeiske designere har laget trykk som vil pryde Coca-Cola light-bokser og flasker i Norge, Finland, Sverige og Danmark gjennom hele 2009. Designet til Baum und Pferdgarten vil vises på mer enn 5 millioner produkter – pluss de 45 000 aluminiumsflaskene i begrenset opplag som er laget utelukkende for Danmark. Baum und Pferdgarten ble valgt som eneste bidragsyter for aluminiumsflaskens 360º trykk. Det nordiske samarbeidet er en fortsettelse av suksessen med 2008-debuten på 34 millioner bokser og flasker som har designet fra Baum und Pferdgarten i Belgia, Luxemburg og Nederland. Baum und Pferdgarten har laget det geometriske trykket inspirert av et fugleperspektiv av endeløse felt i vakre former sett fra et fly som nærmer seg København. Med litt fantasi kan disse feltene blomstret med lavendel, hyasint og dahlia. Den er tilgjengelig i spesialbutikker på tvers av Danmark akkurat nå, men veldig vanskelig å finne.
Verdiestimat: Til tross for at denne flasken er blitt sett solgt for rundt 2.000 DKK, ansees verdien per i dag (2024) å ligge på rundt 1.000 DKK. Prisen forutsetter at flasken er uåpnet og i veldig fin stand (uten bulker / merker).
Bilder: Bilde 1 (aluminiumsflaske alle sider), bilde 2 (aluminiumsflasken sin kork), bilde 3 (bilde av designerne Rikke Baumgarten og Helle Hestehave) og bilde 4 (info fra Coca-Cola Danmark).

Manolo Blahnik (2010)
Info: Den spanskfødte motedesigneren og grunnleggeren av High-end skomerket Manolo Blahnik, presenterte i 2009 resultatet av hans andre vellykkede samarbeid med Coca-Cola light – et nytt flaskedesign i begrenset opplag. Den slående og individuelle utformingen bærer mesterens håndskrift. “Det er for meg en glede og en ære, å dekorere et kultobjekt som Coca-Cola light flasken er, med mitt design” sa Manolo Blahnik, den gangen. “Flasken er kjent over hele verden. Derfor ønsket jeg ikke å endre fundamentalt, men skape noe som er særegent og samtidig gjenspeiler min personlighet” forklarte han. I 2005 presenterte Blahnik sin første kreative visjon om en ikonisk flaske. Den nye 2009 Coca-Cola light by Manolo Blahnik, var tilgjengelig fra begynnelsen av januar, og da i et begrenset opplag på bare 10 000 stykker. Flasken ble solgt hos et fåtall utsalgssteder og den var tilgjengelig i utvalgte motebegivenheter. Flasken ble blant annet delt ut under Fashion Week 2009 i Berlin. Da som en såkalt “Collectors Edition” i et meget begrenset opplag. I tillegg til aluminiumsflasken og glassflasken med plasttrekk (sleeve), ble det også laget en liten boks. Også den i begrenset opplag. Heller ikke den var i salg, men ble i stedet delt ut i ulike motebutikker og på utvalgte motearrangementer.
Verdiestimat: Verdien på disse flaskene og boksen varierer veldig fra land til land, og er i dag vanskelige å få tak i. Når de først selges via de største nettauksjonene og salgskanalene, er det til forholdsvis høye priser. Ofte høyere enn de egentlig er verdt. Priser vi har sett dem til salgs for, er fra rundt 1.000 NOK for en enkelt aluminiumsflaske, rundt 1.700 NOK for en aluminiumsflaske i samleboks (Collectors Edition), glassflasken er sett til salgs for rundt 2.000 NOK og en dansk utgave av boksen er sett solgt for rundt 500 NOK. Prisene forutsetter uåpnede flasker/bokser, i veldig bra stand.
Bilder: Bilde 1 (aluminiumsflaske med samleboks), bilde 2 (aluminiumsflasken fra alle sider), bilde 3 (glassflasken) og bilde 4 (liten boks fra Danmark).

Karl Lagerfeld (2010)
Info: I 2010 ble Chanels hoveddesigner, Karl Lagerfeld, spurt av Coca-Cola om å designe en egen Coca-Cola light aluminiumsflaske. Noe som passet den tyske designeren ganske bra siden han var superfan av denne drinken som han konsumerte litervis av. For denne samlerversjonen i begrenset opplag, nølte han ikke med å sette seg selv i rampelyset… flasken fikk en rosa kork og svart grafikk av Lagerfelds berømte silhuett – komplett med hans berømte hestehale og det hele! I kjent “Alfred Hitchcock”-stil. I kampanjen sine annonser, ble to av hans favorittmodeller, Coco Rocha og Baptiste Giacobini, benyttet. Året etter, var den ikoniske designeren i gang igjen og slapp ytterligere tre flaskedesign for den globale brusgiganten. Aluminiumsflasker med et fargevalg av svart, hvitt og fuchsia/striper, prikker og glitrer! De nye flaskene ble sluppet i juni 2011, men denne gangen var ikke Giacobini og Rocha med i reklamekampanjen. Dog var kampanjen like elegante. Felles for designet på alle de tre flaskene, er at det også innehar Karl Lagerfelds berømte og lett gjenkjennelige silhuett. Dette, det at flaskene nummereres 1 til 3, og at de ikke er i vanlig salg, gjør flaskene til et “must have” samleobjekt for mange. I Norge kommer ‘Coca-Cola light Limited Edition Collection by Karl Lagerfeld’ til å være å få fatt i på eksklusive, spesielt utvalgte events.
Verdiestimat: Verdien på disse flaskene varierer veldig fra land til land, men de er fortsatt tilgjengelig via de største nettauksjonene og salgskanalene. Enkeltvis kan du få disse flaskene fra rundt 100 NOK. Hele settet på 3 aluminiumsflasker tilbys til rundt 500 NOK uten samleboks, og med samleboks til mellom 700 og 1000 NOK. Den første flasken fra 2010 er vanskelig å få tak i. Bare flasken tilbys fra rundt 500 NOK, men med boks og brusåpner må du opp i rundt 2.000 NOK. Prisene forutsetter uåpnede flasker/bokser, i veldig bra stand.
Bilder: Bilde 1 (hele settet aluminiumsflasker), bilde 2 (samleboks), bilde 3 (samleboks), bilde 4 (samleboks eksklusiv), bilde 5 (plakat Frankrike), bilde 6 (plakat Frankrike), bilde 7 (plakat Frankrike) og bilde 8 (plakat Frankrike).

Marc Jacobs (2013)
Info: I anledning 30-årsjubileet for det amerikanske designermerket Marc Jacobs i Europa, inngikk selskapet et samarbeide med Coca-Cola i 2013 om kampanjen “Sparkling Together for 30 Years”. Resultatet ble blant annet et sett med 3 forskjellige aluminiumsflasker, i et begrenset opplag av 75 000. Flaskene ble lansert i de fleste europeiske land, med unntak av noen få som valgte å kun gi ut en eller to av flaskene og ikke hele settet. For eksempel i Danmark ble hele settet på 3 flasker gitt ut. Men i Norge ble kun en flaske utgitt (den såkalte 80’s-flasken). Aluminiumsflaskene var nesten identiske i alle land, hvor den største forskjellen lå i informasjonsteksten og pantemerkene bak på flaskene. I noen veldig få land, ble settet også utgitt i samleboks. I enkelte land ble det også utgitt aluminiumsbokser med likt design og i noen land, som Italia, ble det også gitt ut glassflasker med plasttrekk. Andre produkter med disse designene er også laget, slik som glass, plakater og lignende.
Verdiestimat: Verdien på disse forskjellig produktene varierer veldig fra land til land og om det er aluminiumsflasker, bokser, glassflasker, glass eller andre produkter. Men produktene er fortsatt tilgjengelig via de største nettauksjonene og salgskanalene og enkeltvis tilbys flaskene og boksene til mellom 100 og 200 NOK. Hele settet på 3 aluminiumsflasker tilbys til rundt 500 NOK uten samleboks, og med samleboks til mellom 700 og 1000 NOK. Hele settet med 3 glassflasker tilbys til rundt 250 NOK og boksene til rundt 50 NOK. Prisene forutsetter uåpnede flasker/bokser, i veldig bra stand.
Bilder: Bilde 1 (hele settet aluminiumsflasker), bilde 2 (samleboks), bilde 3 (samleboks), bilde 4 (hele settet glassflasker), bilde 5 (hele settet slim-bokser), bilde 6 (hele settet ordinære bokser), bilde 7 (glasset), bilde 8 (plakat fra Frankrike), bilde 9 (plakat fra Frankrike) og bilde 10 (plakat fra Frankrike).

<- Tilbake til “Verdisetting