Bonaqua

Bonaqua forpakningsrange 2020 (Foto: Coca-Cola)

Bonaqua forpakningsrange 2020 (Foto: Coca-Cola)

I 2000 lanserte selskapet sitt eget vann, med navnet Bonaqua. Navnet er satt sammen av ordene bon, som betyr god eller godt på fransk, og aqua, som er latin for vann. Bonaqua er med andre ord godt vann.

Smaken av Bonaqua er resultatet av smakstester blant norske forbrukere. Vannet i Bonaqua er renset, filtrert og tilsatt en helt nøyaktig mengde mineralsalter for å oppnå nøyaktig den smaken som flest nordmenn vil ha i følge Coca-Cola sine smakstester. Ikke for mye salt. Ikke for mye kullsyre.

Og slagordet Bonaqua lanseres med, var “Tast the purity”. Dette da produktet, i følge Coca-Cola Norge, inneholdt større kullsyrebobler enn konkurrentene, som skulle være mer behagelig i munnen.

2000 – 2010
I Romerikes Blad, lørdag 14. oktober 2000, kunne vi lese at mineralvannet ville være i butikkene fra oktober av og at produksjon og tapping i første omgang ville bli på Lørenskog.  (Se artikkel i avsnittet Bilder, lenger ned på siden. Red.Anm.)

Sommeren 2001, kunne vi lese i klubbens medlemsblad at “Coca-Cola Norge satser knallhardt på sitt vann med kullsyre, BonAqua“. I pressmeldingen fra selskapet med overskriften “Forfriskende og populær tørsteslukker”, kunne vi videre lese at de i løpet av to hektiske sommermåneder delte ut 200.000 iskalde halvlitersflasker med det velsmakende vannet. (Se lenke til pressemeldingen i avsnittet Pressemeldinger, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I mars 2002, lanseres Bonaqua Lemon som smak nummer to.

Dessverre ble det de første årene fokusert meget på at Bonaqua ble tappet ved Coca-Cola sin fabrikk på Lørenskog, med vann fra Nedre Romerike Vannverk. Som igjen hadde hentet vannet fra Glomma. At vannet ble renset hele fire ganger, før det ble tilsatt kullsyre og mineraler og tappet på flasker, ble det ikke fokusert mye på.

Og det gjorde ikke saken noe bedre når Forbrukerinspektørene på NRK den 15. mai 2002, hadde et innslag om lett tilgang til høydebasseng og forurenset vann i høydebassengene selv etter at det var renset. (Se lenke til programmet Forbrukerinspektørene i avsnittet Programmer og videoer, lenger ned på siden. Red.Anm.)

Coca-Cola så seg derfor nødt til å rykke inn en annonse i VG, torsdag 16. mai 2002. I annonsen kunne vi lese: “Så du på forbrukerinspektørene på NRK i går kveld? SLAPP AV! Vi på BonAqua filtrerer og renser vannet, før vi tilsetter mineraler og kullsyre. Derfor kan vi garantere at BonAqua alltid har perfekt smak og høyeste kvalitet!(Se annonsen i avsnittet Bilder, lenger ned på siden. Red.Anm.)

Til Eidsvold Blad, tirsdag 20. august 2002, forteller informasjonssjef i Coca-Cola AS, Stein Rømmerud, at Bonaqua er basert på en internasjonal oppskrift og at konsentratet til vannet lages i Irland.

I vårutgaven av klubbens medlemsblad i 2004, skrev vi om lanseringen av Bonaqua Cranberry Grapefruit som ble lansert som den tredje smaksvarianten av Norges nest største vann med kullsyre: “Denne nye BonAqua-smaken er spesiallaget for å treffe målgruppen unge voksne, og har testet kjempebra i Coca-Cola sine tester i aldersgruppen 20-29. Den finnes foreløpig kun i 0,5 og 1,5 L flasker. Fra før finnes Bonaqua regular (blå etikett) og Bonaqua lemon (gul etikett).

Og i Dagens Næringsliv, onsdag 26. mai 2004, var det en større artikkel med produktgruppesjef Christian G. Kjellsby i Coca-Cola Norge, vedrørende hvor populært vann på flaske var blitt i Norge. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I Helgelands Blad, onsdag 27. april 2005, kunne vi lese at ungdom ga Bonaqua-vekst; “Norsk ungdom har fått smaken på flaskevann og Coca-Cola Drikker AS gjør nå tidenes Bonaqua-satsing i det voksende norske vannmarkedet. Med en vekst på 128% på ett år har Bonaqua allerede tatt store andeler fra konkurrentene. Det betyr at Bonaqua nå er den rasket voksende leskedrikken i Norge, takket være ungdom. I mai lanseres den nye smaken Arctic Raspberry, som blir den fjerde smaken.

Som et PR-stunt lanserte Bonaqua i sammen med Postgirobygget en egen CD-single sommeren 2005. Tross litt kritikk i fra enkelte, mente Postgirobygget selv at det bare var en fordel for forbrukeren med en slik avtale. Normalt ville singlen kostet Kr. 40,-, men takket være samarbeidet kunne nå singlen tilbys til kun Kr. 25,- forklarte Gunnar Westgaard i Postgirobygget i en rekke aviser.

Høsten 2005 lanseres Bonaqua Sportswater. I avisen VG kunne vi, fredag 23. september 2005, lese om årsaken til lanseringen av Bonaqua Sportswater;

I Europa ellers og USA bare fortsetter salget av ferdigblandet sportsdrikk å øke. I USA alene blir det trolig omsatt sportsdrikk for om lag 15 milliarder kroner i år. I norske butikker, bensinstasjoner og helsestudioer er det først og fremst leskedrikk-gigantene Pepsi (Gatorade) og Coca-Cola (Powerade) som slåss om kundene.

– Det har vært en vekst i sortsdrikksalget de senere årene. Samtidig ser vi at det store fokus på sukkerholdige produkter har gjort at mange forbrukere nå velger sukkerfrie produkter og vann i stedet for, sier Stein Rømmerud, kommunikasjonsdirektør hos Coca-Cola Drikker AS, som nylig lanserte Bonaqua Sportswater som en konsekvens av dette.

I begynnelsen av 2006, kommer Bonaqua Lime. Og i mai lanserer Coca-Cola en Bonaqua-serie som får navnet Bonaqua Silver. Bonaqua Silver Natural, Bonaqua Silver Lemon og Bonaqua Silver Berries. Bonaqua Silver Natural lanseres med både skrukork og sports cap, mens de andre to smaksvariantene lanseres kun med sports cap.

I gjennom sommeren var Bonaqua i forskjellige smaker hyppig annonsert i avisene i sammen med andre tilbud fra både VG, Shell og Expert, samt kaffer og restauranter. For ikke å snakke om alle dagligvare-butikkene og kjedene, som annonserte tilbud på produktet.

1. august offentliggjorde Coca-Cola at de hadde solgt 2,2 millioner liter vann siden lanseringen av Bonqua Silver i mai. Nesten alt som var blitt produsert. I Sarpsborg Arbeiderblad, fredag 18. august 2006, kunne vi lese om denne suksessen i artikkelen “Flaskevann for alle penga”. (Se artikkel i avsnittet Bilder, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I 2006 inngikk Coca-Cola også en avtale med Telemark Kildevann AS i Fyresdal om produksjon av vann til det norske og svenske markedet, noe som ble en milepel for kildevannsbedriften. I Varden, fredag 5. mai 2006, kan vi lese om skyhøye forventninger til Fyresdal-vannet. Og i Dagens Næringsliv, samme dag, presenteres “Coca-Colas nye våpen”. (Se lenke til avisartiklene i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I Telemarksavisa, torsdag 21. september 2006, kunne vi lese at Bonaqua hadde mottatt en pris for internasjonal vanndesign arrangert av Zenith International Publishing. Coca-Cola Nordic Services ble tildelt den ærefulle prisen for beste tv-annonsering for å ha laget en underholdende tv-reklame med sitt vannmerke Bonaqua. Kampanjen fokuserte på den grunnleggende kreative ideen «When taste matters», som var blitt presentert på mange ulike måter, gjennom flere mediekanaler. Juryen mente Bonaqua reklamefilmene var underholdende å se på, samt svært lett å like på grunn av humoren i filmene.

I 2006 sponset også Bonaqua Top Model Norge og i den forbindelse var jentene en tur i Hemsedal for en fotoshoot i bikini med fotograf Fabio Coppi, på oppdrag fra produktet.

I 2007 utvidet Coca-Cola sitt Bonaqua-sortiment med ytterligere to varianter: Bonaqua White Peach og Bonaqua Blueberry.

Og i Dagens Næringsliv, torsdag 12. juli 2007, kan vi lese om at 2006 ble et vanvittig år for Telemark Kildevann i Fyresdal. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I 2008 kom Bonaqua på ny flaske, samt at natural og Lemon, stillvann, ble lansert på 0,7 L, med den treningsvennlige drikketuten “sport cap”.

I den frittstående avisen for dagligvarebransjen, Dagligvarehandelen nr. 6 2008, kunne vi lese om to nye lanseringer fra Coca-Cola. Fra 4. februar 2008 ville Bonaqua Silver Natural og Lemon, stillvann, lanseres på 0.7L flaske og 0.5L flaskene med kullsyre ville få ny smakfull design.

Kjempesuksessen Bonaqua Silver er Norges nest største stillvann på små flasker og har drevet mye av vanneksplosjonen i 2006-07. Med denne lanseringen blir Bonaqua først ute med lemon stillvann på 0.7L flaske“, kunne vi lese. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

Og 19. februar 2008, kunne vi i Dagligvarehandelen nr. 7, lese at Bonaqua Silver i løpet av kort tid var blitt det neste største stillvannet på små flasker her til lands. I tillegg til at det ble solgt i Norge ble vannet også eksportert til Sverige. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

– Trenden er at flere og flere er bevisste på å drikke flaskevann. Nye lanseringer innen denne kategorien gir derfor forbrukerne større valgfrihet rundt produkter de faktisk ønsker kjøpe, sier produktsjef for Bonaqua, Espen Jørgensen. Han viser til at undersøkelser har vist et stort potensial for de nye produktene innenfor dagligvarehandelen. Tre av de viktigste kriteriene for smaksopplevelsen er smak, flaske og design. Jørgensen forklarer at den nye designen er kommet som et resultat av forbrukernes ønsker. – De vil identifisere seg med vannet de drikker og produktene de kjøper. Nå får forbrukerne endelig den samme designopplevelsen på alle våre Bonaqua småflasker. Merkevaren er enhetlig – enten vannet er med eller uten kullsyre. Kjøleskapene ute i butikk vil også fremstå som mer delikate og attraktive for forbrukerne med den nye designen, sier Jørgensen.

I avisen Varden, kan vi fredag 30. mai, lese at Telemark Kildevann, siden kontrakten med Coca-Cola om Bonaqua i 2006, hadde tappet hele 30 millioner flasker med vannet.

50 mill. Bonaqua – Det er tappa 50 millionar flasker Bonaqua på Telemark Kildevann etter at dei fekk kontrakt med Cocacolakonsernet for to år sidan. Det gjorde dei til største kunden av vatn frå Fyresdal. Dette har ført til at arbeidsstokken på fabrikken i Fyresdal er på 35 personar. Fabrikken omset for 130 millionar og blei starta i 1998. Telemark kildevann har avtale med Fyresdal kommune om vassrettane.”

17. juni 2008, kunne avisen Dagligvarehandelen nr. 23, melde at Bonaqua Silver solgte til gull! (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

– Smakstilsatt kildevann går som ei kule over hele Norge. Nylig passerte Telemark Kildevann den magiske grensen på 50 millioner flasker!“, skrev Stian Vasvik i Dagligvaren.

I Dagens Næringsliv, tirsdag 17. februar 2009, leser vi om et fallende vannsalg gjennom dagligvarehandelen. Ferske tall fra AC Nielsen Company, viste at stadig flere nordmenn dropper kjøpevann på flaske. Tallene som da gjaldt rent kildevann og vann tilsatt kullsyre eller smak, viste en negative utviklingen fra 2008 og inn i 2009.

Men Coca-Cola sitt merke Bonaqua var i medvind. I stedet for å følge sine konkurrenter, økte produktet sin markedsandel med 6,6 prosent til 27,8 prosent. Imsdal gikk tilbake 3,2% (til 47,8%) og Olden gikk tilbake 4,4% (til 19,8%). Disse tre sto for 95 prosent av vannsalget i Norge i 2009.

Tirsdag 21. april 2009, kan vi i Dagligvarehandelen Nr. 15, lese at Coca-Cola Drikker i mai lanserer to nye varianter av Bonaqua Silver fra Telemark Kildevann. Naturell og Citron kommer begge på 1.5L flasker med skrukork.

Mandag 29. juni 2009, kunne vi i Rakkestad Avis, lese om Degernes-jenta Nanna Grundfeldt (25) som vant sesong 2 av finske Top Model. Som vinner fikk hun pryde en Bonaqua-plakat. Dagen før finalen klarte Coca-Cola ved et uhell å sette opp 35 reklameplakater med Nanna rundt i landet der de gratulerte henne med seieren. (Se artikkel i avsnittet Bilder, lenger ned på siden. Red.Anm.)

2010-2017
Våren 2010, annonserer Coca-Cola Drikker en vanvittig release av tre nyheter på “Bonaqua-fronten” på en gang: – nå skulle Bonaqua Silver med kullsyre tappes direkte fra Telemarkkilden, nye spennende smak med tranebær og grapefrukt, overgang til den nye Plantbottle for Bonaqua Silver (Les mer om PlantBottle her: https://cocacolaclub.no/tema-sider/nye-plantbottle-flasker/ Red.Anm.).

Fra mai, er den spesielle begivenheten omtalt i en rekke av landets aviser. For å markere at Telemark Kildevann overtar all produksjon av Bonaqua for Coca-Cola, samt at Bonaqua Silver nå skal få de nye plastflaskene, PlantBottle, syklet fire av Coca-Cola sine toppsjefer fra Oslo (Lørenskog) til fabrikken i Fyresdal. Med seg hadde de hele 1000 stykker av de nye flaskene, i ryggsekkene.

“Team Coca-Cola” bestod av administrerende direktør Leif Atle Viken (44), tidligere juniorlandslagssyklist, kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud (40), som hadde syklet Birkebeinerrittet to ganger, HR-direktør Erik Vaag (41), som var aktiv mosjonssyklist og har flere merker i Birken, samt strategi- og optimaliseringsdirektør Terje Dengerud (49) som syklet til og fra jobb så lenge det var føre til det og som var påmeldt til både Birkebeinerrennet og Birkebeinerrittet det året.

Les gjerne artikkelen “Sikrer storkontrakter til Fyresdal” i Telemarksavisa, onsdag 5. mai 2010, som du finner bilde av i galleriet under. Vi anbefaler også artikkelen “Syklet 27 mil med 1000 flasker i sekken” i Eidsvoll Ullensaker Blad, torsdag 6. mai 2010, samt artikkelen “Tråkket til for miljøet” i Handelsbladet FK nr. 17, tirsdag 11. mai 2010. (Se lenke til avisartiklene i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I mai kom som sagt Bonaqua med kullsyre, med smaken Tranebær og Grapefrukt. I tillegg var Bonaqua med kullsyre, med Bringebær i 1.5L flasker, allerede på markedet. Akkurat når den ble lansert har vi ikke funnet noen informasjon om, men antar det er i tidsrommet 2009-2010.

Ved Norges-lanseringen av filmen “Sex And The City 2” i juni 2010, var Bonaqua sponsor på lanseringsshowet i Skien kino og det ble delt ut gratis Bonaqua til kinopublikummet.

Lørdag 10. juli 2010, melder Dagens Næringsliv at vannsalget fortsatt er på tilbakegang. Olden har gått tilbake over 2%, fra 19,8% til 17%. Imsdal har gått litt opp fra 47,8% til 48%, men Bonaqua Silver seirer nok en gang med en fremgang på 2,2% til 30%.

I begynnelsen av 2012, melder Coca-Cola at Bonaqua Silver bytter navn til Bonaqua uten kullsyre. Samtidig melder selskapet at Bonaqua naturell uten kullsyre og Bonaqua tranebær og grapefrukt med kullsyre blir borte fra markedet.

Men i mai samme år lanserer selskapet en eksotisk smaksvariant av Bonaqua uten kullsyre, – Bonaqua Mango-Guava. I selskapets pressemelding, som vi publiserte i vårt medlemsblad nr. 1 – 2012, kunne vi lese: “Bonaqua Sitron uten kullsyre er Norges mest solgte stillvann med smak, og nordmenn vil stadig ha mer stillvann! Coca-Cola Enterprises lanserer derfor stillvannet Bonaqua Mango-Guava. Dette er en frisk og eksotisk smak som har scoret svært høyt på våre smakstester, og den kommer i både 0,5 L og 0,7 L, med den treningsvennlige drikketuten “sportcap”. Coca-Cola Enterprises hadde en god vekst på hele porteføljen til Bonaqua uten kullsyre i 2011, og mye av veksten var drevet nettopp av Bonaqua Sitron uten kullsyre.

I mai 2012, kan vi i flere av landets aviser lese om samarbeidet mellom Røde Kors og Bonaqua i forbindelse med kampanjen “3 liter rent vann til Afrika”. Les mer om dette i Røde kors avisa nr. 1 – 2012. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

Avisen Troms Folkeblad skriver mandag 21. mai 2012 følgende: “«The Voice»-dommer og artist Hanne Sørvaag står i spissen når Bonaqua og Røde Kors nå lanserer «3 liter rent vann til Afrika», som er en kampanje for å skaffe rent vann til områder som mangler dette, opplyser mediesjef i Røde Kors, Jon Martin Larsen. Røde Kors og vannprodusenten Bonaqua gjør det enkelt å hjelpe Afrika. – Hver gang man kjøper en flaske Bonaqua går tre liter vann til Røde Kors sitt «Vann for livet»-prosjekt i Afrika. Flasken koster akkurat det samme som før. Går man inn på kampanjens facebookside og klikker på «Støtt her»-knappen går en liter rent vann til det samme prosjektet, forklarer Larsen.

Også avisen Solabladet hadde en artikkel om dette, sammen med et bilde av både Sørvaag og ansvarlig for Bonaqua i Norge, Karen Huffmann torsdag 24. mai 2012. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I mai 2013 lanseres Bonaqua Bringebær og Bjørnebær med kullsyre. Bonaqua fortsetter også sitt samarbeide med Røde Kors om “3 liter vann til Afrika” dette året.

I mars 2015 oppdaterer Coca-Cola glassflaskene sine med et nytt design. Så også Bonaqua. De nye flaskene gir produktene en mye tydeligere identitet.

Bonaqua Eple og Bonaqua Jordbær og Kiwi lanseres i mai 2015. I selskapets pressemelding av den 4. mai, kan vi lese følgende: “I mai kommer to nye varianter av Bonaqua, begge med kullsyre. Smakene er nøye utvalgt, en følge av at smak er det viktigste kriteriet når nordmenn velger sitt vann. – Vi introduserer to nye smaker på Bonaqua, som vi har store forventninger til – den ene er en frisk og klassisk smak av eple, den andre er smaken av sommer med kiwi og jordbær, sier Vibeke Hansen, assisterende kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Enterprises Norge. – De nye smakene er med kullsyre, og kun som halvlitere. Det er denne størrelsen vi har fokus på i tiden som kommer, den er mest aktuell for alle som vil ha et sunt og godt alternativ når de er på farten, fortsetter Hansen. De nye smakene har nye etiketter, og blir de første vannflaskene i Norge som har bilde av frukt på etikettene. Samtidig endres også etikettene på de andre Bonaqua-variantene. Lanseringen av de nye Bonaqua-variantene kommer til å støttes av en sampling-kampanje som går over hele sommeren. Nettopp fordi smak er så viktig for valg av vann, er målet å distribuere over 100 000 flasker gjennom sampling.

Og i september 2015 kommer enda en pressemelding, da om den nye Bonaqua+; “I september kommer Bonaqua med to nye varianter: Bonaqua+ med Blåbær & Honning og Fersken & Aloe vera. Smak er det viktigste kriteriet når nordmenn velger vann i butikk. Bonaqua utvider nå sin satsing på nettopp smak med to nye drikker: Bonaqua+ med Blåbær & Honning og Fersken & Aloe vera. Den gode mottakelsen av Bonaqua sine lanseringer tidligere i år, styrker merkevarens strategi om å satse på smak. – I mai lanserte vi Bonaqua med Jordbær & Kiwi og Eple. Disse nyhetene er tatt svært godt imot, det forsterker vår oppfatning av at nye, attraktive smaker er veien å gå. Derfor har vi nå funnet frem til to nye varianter som vi gleder oss til å la forbrukerne smake på, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef hos Coca-Cola Enterprises. – I tillegg til de spennende smakene av Blåbær & Honning og Fersken & Aloe Vera, har de nye drikkene hver sin delikate farge. Dette gjør at de står tydeligere ut i butikkhyllen, og gjør det enklere å skape engasjement. De er også tilsatt vitamin B6, noe mange setter pris på, avslutter Mette Vinther Talberg. De nye Bonaqua-variantene er utviklet i samarbeid med Norgesgruppen. De vil i første omgang være å finne i deres utsalgssteder, for så å lanseres trinnvis i KBS og dagligvare.

I mai 2016, bestemmer Coca-Cola seg for å relansere vann-produktet sitt. I en pressemelding fra selskapet kan vi lese følgende: “Coca-Cola satser på vann, og relanserer Bonaqua med ny design og nye smaker. Bonaqua blir dermed den bredeste vannporteføljen i Norge, med åtte ulike smaksvarianter. Flere kommer i løpet av året. Coca-Cola jobber ut fra en strategi om å tilby stadig flere drikkevarer med få eller ingen kalorier. Den store relanseringen av Bonaqua er et viktig ledd i dette arbeidet. En av nyhetene er Bonaqua Frukt-i, der vannet får smak og farge fra fruktpuré og juice. – Dette gir en frisk og god smak, samtidig er kaloriinnholdet lavere enn andre lignende produkter. De to smakene vi lanserer for Bonaqua Frukt-i nå i mai er Bringebær-Sitron og Appelsin-Mango – perfekt for den norske sommeren, forteller Karen Huffman, Country Manager i Coca-Cola Norge. Nettopp smak er det viktigste stikkordet for relanseringen av Bonaqua. Merkevaren får nå åtte ulike smaksvarianter, og kan med det tilby norske forbrukere det bredeste utvalget i vann med smak. – Vi gjør det vi kan best – å lage drikke som smaker godt. Bonaqua skal rett og slett være vannmerket med de beste smakene, sier Karen Huffman, Country Manager i Coca-Cola Norge. Relanseringen av Bonaqua betyr at merkevaren nå kommer i ny og lekker design, både for flaske og etikett. Størrelsen på flaskene reduseres til 400 ml. – Bonaqua, med god smak og få kalorier, passer spesielt godt når man er på farten, og da er det praktisk med en litt mindre flaske, avslutter Huffman. Som del av relanseringen blir også Bonaqua+ tilgjengelig i flere butikker, i smakene Fersken-Aloe Vera og Blåbær-Honning – begge tilsatt vitaminer.

Relanseringen er også godt dokumentert i Finansavisen, fredag 6. mai 2016. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

Deretter ble Bonaqua+ Pære og melisse, samt Bonaqua Mango Te lansert i september 2016. I pressemeldingen skriver selskapet blant annet: “– Vi fortsetter innovasjonstakten på drikker med god smak og færre kalorier, sier Karen Huffman, Country Manager for Coca-Cola i Norge. I mai gjennomførte Coca-Cola en relansering av vannmerket Bonaqua. Denne innebar nye smaker, nye flasker og nytt design, og førte til et vannmerke med det bredeste utvalget av vann med smak i Norge. Nå forsterkes tilbudet ytterligere. – Den ene nyheten er Bonaqua plus, med kullsyre, vitamin B3 og smak av pære og melisse. Den har en frisk og nydelig smak og har vært en suksess i Sverige, hvor den har blitt den mest populære Bonaqua-varianten. Vi er sikre på at den vil bli godt mottatt her til lands også, sier Karen Huffman. – Samtidig lanserer vi en annen Bonaqua med smak av mango og te. Den kommer i en praktisk flaske med sportstut, og er uten kullsyre. Også her har vi høye forventninger til mottakelsen, våre smakstester viser at denne smaken både oppfattes som «fresh» og «naturlig», avslutter Karen Huffman i Coca-Cola Norge.

I februar 2017, under den årlige vår-lanseringen av nye produkter, annonseres Bonaqua naturell og Bonaqua sitron i ny 4 x 1,25 liters forpakning.

Telemark by Bonaqua
I 2018 lanserer selskapet navnet “Telemark by Bonaqua”. I en e-post til Telemarksavisa, onsdag 28. mars 2018, skriver countrymanager i Coca-Cola Company Norge, Karen Huffman, at rundt 6,2 millioner liter Bonaqua ble tappet i Fyresdal i 2017. Men nå håper de på mer. (Se lenke til avisartikkelen i avsnittet Avisartikler, lenger ned på siden. Red.Anm.)

– Vi ønsker å styrke vår posisjon på det norske vannmarkedet og Telemark av Bonaqua er et veldig godt kvalitetsvann. Den nye etiketten skiller seg ut på hyllen og vi synes selvfølgelig at den ser veldig bra ut. Designet på våre produkter er ofte laget internasjonalt for flere markeder, men etiketten til Telemark av Bonaqua er faktisk laget av vår egen in-house grafiker. Så vi kan definitivt si at dette er et norsk produkt på flere måter, og det er vi stolte over, skriver Huffman.

Den nye logoen inneholder den kjente fjelltoppen i Telemark, Gaustatoppen. I følge Wikipedia, er Gaustatoppen, et fjell ovenfor Rjukan i Tinn kommune og delvis i Tuddal i Hjartdal kommune i Telemark. Det har en høyde på 1 883 meter over havet og er fylkets høyeste fjell. Det er ca. 1 600 meter fra dalbunnen og opp til toppen.

I november 2019, melder Coca-Cola at de øker ambisjonene på flasker av 100% resirkulert plast, og tar samtidig i bruk flasker av 100 prosent resirkulert materiale for vannmerkene Telemark by Bonaqua og Smartwater. (Se lenke til pressemeldingen i avsnittet Pressemeldinger, lenger ned på siden. Red.Anm.)

I februar 2020 får etiketten på samtlige av selskapets produkter nytt design for å øke fokuset på panting. Også Telemark av Bonaqua får nye etiketter med pantebudskapet.

Januar 2025
Det finnes i dag 6 forskjellige Bonaqua smaker/varianter på det norske markedet:
– Bonaqua® Naturell Med Kullsyre
– Bonaqua® Naturell Uten Kullsyre
– Bonaqua® Sitron Med Kullsyre
– Bonaqua® Sitron Uten Kullsyre
– Bonaqua® Eple Med Kullsyre
– Bonaqua® Mango & Te Uten Kullsyre

Bonaqua fås kjøpt på 0,5 liters plastflasker og 1,5 liters plastflasker, samt en lekker 0,35 liters glassflaske på serveringssteder.

Bonaqua i Skandinavia
Bonaqua-vann dukket opp på det finske markedet allerede i 1979.

I Sverige ble Bonaqua lansert med to varianter, en naturell og en Crisp Citrus variant, i november 2000. I Dagens Næringsliv, mandag 4. februar 2008, kan vi lese at Telemark Kildevann leverer vannet til Bonaqua uten kullsyre i Nrorge og Sverige.

Bonaqua er også tilgjengelig i Danmark. Akkurat når den ble lansert, har vi i skrivende stund ingen informasjon om, men vi finner den omtalt i dansk presse så tidlig som 2008 (bureaubiz.dk 09.09.2008. Red.Anm).

I Danmark føres Bonaqua nå av Carlsberg bryggerier, da Coca-Cola Danmark fører vannet Kildevæld, tappet i Saltum i Nordjylland.

Flere av smakene er blitt relansert både i Norge og i Sverige, da de først kom i 0,5 liters-flasker for senere å komme i både 0,7 liters- og 1,5 liters plastflasker. Flere av smakene har kommet og gått, alt etter hvordan forbrukerne har mottatt dem.

 

Funfact:
– Bonaqua lanseres i St. Petersburg i Russland allerede i 1995.
– Håndballkonkurransen Bonaqua Cup ble arrangert for første gang i 2005 av Fjellhamar IL, Lørenskog. 2021 bytter cup’en navn til Fjellhammer Cup.
– Top Model-vinneren Nanna Grundfeldt er den første åpent homofile vinneren av en Top Model-konkurranse. Hun ble dyrket som et ikon over hele verden.
– I avisa Tysnes, torsdag 23. mars 2023, kunne vi lese om Sunnhordland-prost Svein Arne Theodorsen som inviterte til det som ble omtalt som et kåseri om humor i kirken, i Kulturkyrkja på Onarheim. Her fortalte han blant annet om barnet som i mangel på vann i døpefonten ble døpt i BonAqua. Les mer om dette i Fitjar kyrkjeblad nr. 5 – 2024 (Lenke til Nasjonalbiblioteket, Nettbiblioteket. Gratis, men krever innlogging og søknad om tilgang for å lese: https://www.nb.no/items/7456ee10ab59b5687d928c41d2eafdbf?page=9&searchText=bonaqua)

 

Pressemeldinger:
– Forfriskende og populær tørsteslukker
https://cocacolaclub.no/filer/bonaqua-pressemelding-2001-02-tocn-forfriskende-og-populaer-toersteslukker.pdf
– Pressmelding fra Coca-Cola, november 2019
https://cocacolaclub.no/filer/bonaqua-pressemelding-2019-november-cocacola-oker-ambisjonene-pa-flasker.pdf

 

Videoer:
– 7-Eleven Norge – Bonaqua 2010
https://www.youtube.com/watch?v=XuBg1QtE5XQ
3 liter rent vann til Afrika – Bonaqua 2012
https://www.youtube.com/watch?v=rFEtzZcOeJI

 

Avisartikler:
Dette er lenker til aviser hos Nasjonalbiblioteket, Nettbiblioteket. Det er gratis å lese dem, men det kreves innlogging og søknad om tilgang for å lese:

– Dagens Næringsliv, onsdag 26. mai 2004
https://www.nb.no/items/a0a70b1698c795985b987ac404feeaa2?page=69&searchText=bonaqua
– Varden, fredag 5. mai 2006
https://www.nb.no/items/2ca76b1f9bc210e3ce9cf5df7a0d5b44?page=3&searchText=bonaqua
– Dagens Næringsliv, fredag 5. mai 2006
https://www.nb.no/items/cc8f6e721cc27ee40634e6271d0eaf48?page=31&searchText=bonaqua
– Dagens Næringsliv, torsdag 12. juli 2007
https://www.nb.no/items/aa88c782c0dd312b3a7da75814f49506?page=27&searchText=bonaqua
– Dagligvarehandelen, nr. 6 2008
https://www.nb.no/items/43d0283fa04fd7e36644b8767d590cc2?page=33&searchText=bonaqua
– Dagligvarehandelen, nr. 7 2008
https://www.nb.no/items/49389ae71d56fc86ad1d5192930a8a47?page=21&searchText=bonaqua
– Dagligvarehandelen, nr. 23 2008
https://www.nb.no/items/257c10073fa27335d0a1bdbc8a6532e4?page=9&searchText=bonaqua
– Eidsvoll Ullensaker Blad, torsdag 6. mai 2010
https://www.nb.no/items/cabd0e46ec1f8fcf48df732c301c022c?page=31&searchText=bonaqua
– Handelsbladet FK nr. 17, tirsdag 11. mai 2010
https://www.nb.no/items/0366c490ff99fb738561022bb4a96e8c?page=33&searchText=bonaqua
– Røde kors avisa, nr. 1 – 2012
https://www.nb.no/items/4da83766cd6e68d9fb44ddd192c0889a?page=9&searchText=bonaqua
– Solabladet, torsdag 24. mai 2012
https://www.nb.no/items/94bf67acdcceeb98ce978041eb943c35?page=13&searchText=bonaqua
– Finansavisen, fredag 6. mai 2016
https://www.nb.no/items/4ab59e20758b218ae9a9201b4f12c1f1?page=11&searchText=bonaqua
– Telemarksavisa, onsdag 28. mars 2018
https://www.nb.no/items/2595c61df812831d7e665374cb8403fb?page=13&searchText=bonaqua

Kilder: Coca-Cola, Nordic Coca-Cola Collectors Club, nettstedene det henvises til og avisene det henvises til.

<- Tilbake til “Tema-sider