Coca-Cola og de olympiske leker

Coca-Cola olympisk sponsor, siden 1928. Foto: Coca-Cola

Olympisk samarbeide
The Coca-Cola Company er den eldste partneren til den olympiske bevegelsen, etter å ha støttet hver utgave av de olympiske leker siden 1928. Coca-Cola har også vært en stolt partner av den olympiske fakkelstafetten i mer enn to tiår, og var en av grunnleggerne av The Olympic Partner (TOP) Programme.

I tillegg til å forfriske olympiske idrettsutøvere, funksjonærer og tilskuere med sin mangfoldige portefølje av drikkevarer, hjelper Coca-Cola med å bygge offentlig spenning foran hver utgave av lekene gjennom sine globale markedsføringskampanjer, og underholder fansen på stedet i vertsbyene med sine interaktive aktiveringer og utstillingsvinduer.

Coca-Cola støtter også stolt olympiske idrettsutøvere gjennom sponsing, investering i ungdomsidrettsprogrammering og nasjonale olympiske lag. Coca-Cola Pin Trading Centers er også en morsom tradisjon for fans som deltar på lekene, og hjelper til med å starte nye eller bygge eksisterende samlinger.

Å styrke bærekraften til de olympiske leker og den olympiske bevegelsen er et sentralt mål, og Coca-Cola har også vist sitt engasjement for miljøet med en rekke initiativer.

Det fornyede partnerskapet i TOP frem til minst 2032, utvider selskapets tilknytning til den olympiske bevegelsen til et historisk 104-årig forhold.

Les mer om TOP på IOC sine egne nettsider: https://olympics.com/ioc/news/the-ioc-the-coca-cola-company-and-china-mengniu-dairy-company-ltd-announce-joint-worldwide-olympic-partnership-to-2032

 

Salgsbod under de olympiske leker i Amsterdam i 1928.

Salgsbod under de olympiske leker i Amsterdam i 1928.

Starten i Amsterdam
De olympiske leker i 1928, som omfattet 46 nasjoner, markerte begynnelsen på Coca-Cola sitt engasjement i lekene – en tilstedeværelse som fortsetter å vokse, gjennom sponsorater, donasjoner og innovative forbrukerprogram.

Den sommeren, fraktet et lasteskip det amerikanske olympiske laget og 1000 kasser med Coca-Cola til Amsterdam-lekene. Selgere solgte flaskedrikken fra kiosker rundt Olympia-stadioen og robanen. Med unntak av tilpassede plakater og reklame laget av en amerikansk kunststudent, plassert over hver stadioninngang, var det ellers ingen reklame- eller reklamemateriell som knyttet Coca-Cola til lekene.

Dette var også første gang OL-konkurranser ble arrangert for kvinner, i bane og felt (friidrett) arrangementer.

Les mer om Coca-Cola og OL frem til 2006, her:
https://cocacolaclub.no/filer/coca-cola_and_the_olympic_games.pdf

 

Reklametavle i Holmenkollen under vinter-ol i Oslo i 1952. Foto: The Robert Capa and Cornell Capa Archive, 2013

Reklametavle i Holmenkollen under vinter-ol i Oslo i 1952. Foto: The Robert Capa and Cornell Capa Archive, 2013

Oslo 1952
Coca-Cola var hovedsponsor for de 6. olympiske vinterleker som ble arrangert i Oslo fra 14. til 25. februar 1952.

Selskapets tappere passet på at både drikken og reklamen, nådde ut til publikum. Både i hovedstaden og med annonser i pressen. Men den største gimikken var nok at Coca-Cola ga Oslo sine innbyggere muligheten til å se et helikopter for første gang. Maskinen, en Bell 47D, ble opprinnelig brukt i en innsamling for norske idrettsutøvere og deretter ble det benyttet til å dirigere trafikken under siste del av lekene.

Den allsidige artisten og scenekunstneren Frank Robert, for anledningen utkledd som en skøyteløper, var hyret inn som underholder under arrangementet utenfor Oslo Rådhus fredag 22. februar. I tillegg fikk fremmøtte bli bedre kjent med Olympiapikene, som olympiadens vertinner ble kalt.

Les mer om de olympiske vinterlekene i Oslo her:
https://oslobyleksikon.no/side/De_olympiske_vinterleker_1952
https://no.wikipedia.org/wiki/Vinter-OL_1952
https://cocacolaclub.no/filer/oslo-kommune-katalog-ol1952.pdf

 

Maskotene Kristin og Håkon i kjent positur i reklame fra Coca-Cola.

Maskotene Kristin og Håkon i kjent positur i reklame fra Coca-Cola.

Lillehammer 1994
I forbindelse med vinterolympiaden på Lillehammer, bestemte Coca-Cola seg for å slå stort til på pinsfronten. Selskapet leide lokalene til “Marcus” i Storgata 54 og etablerte “Coca-Cola Official Olympic PIN trading center”. Her kunne alle som ønsket, komme å stille ut sine pins og bytte til seg noen godbiter til samlingene sine. Men kjøp og salg var ikke tillatt.

I Laagendalsposten, fredag 11. februar 1994, kunne vi lese: “Stor aktivitet er det også inne i pinsbutikken til Coca-Cola. I et romslig og varmt butikklokal tilbys et stort pinsutvalg. I tillegg får folk lov til å stå i lokalet med sine egne pinssamlinger. – Men de får kun lov til å bytte, ikke selge, sier Sara Antonsen, som jobber i butikken. – Prøver de å selge bærer det rett ut. Til den jobben har det amerikanske firmaet hyret et norsk vaktselskap.”

Videre kunne vi Dagens Næringsliv, tirsdag 15. februar 1994, lese følgende: “Coca-Cola ligger heller ikke på latsiden hverken på Lillehammer eller i landets dagligvarebutikker og kiosker. Bare på Lillehammer slår Coca-Cola de fleste ned i støvlene med egen pinsbørs, og eget mediesenter for amerikanske radioreportere som sender direkte fra lekene til nærradiostasjoner i USA, sier informasjonssjef Sissel Faller i Coca-Cola Norge.”

Coca-Cola opprettet det første offisielle pin-handelssenteret under olympiaden i Calgary i 1988.

Lillehammerlekene fødte også en ny sensasjon innenfor Olympisk pin-handelskultur: Coca-Cola “Pin of the Day”-serien, med et annet pinnedesign for hver dag under de olympiske leker.

Coca-Cola isbjørnen ble introdusert i forbindelse med Lillehammer-OL og ble fort en av verdens mest populære vintersportkjendiser. Isbjørnen, som var produsert av Muppet-pappa Jim Henson som også ble observert sammen med Coca-Cola sine VIP OL-gjester, gjestet selvsagt Lillehammer disse vinterdagene.

Og som en del av markedsføringen, plasserte Coca-Cola en svær oppblåsbar Kristin- og Håkon-figur på Rudshøgda, mellom Brumunddal og Moelv, i Ringsaker kommune. Denne måtte bare noen få dager etter, tas ned igjen etter protester fra Vegvesenet.

De siste månedene før, samt under olympiaden, kunne man via en del av Coca-Cola sine samarbeidspartnere som kiosker, kaffeer, gatekjøkken og bensinstasjoner få en gratis OL-pins, gratis OL-glass eller et spesielt OL-plastbeger ved kjøp av produkter og menyer. Man kunne også vinne Coca-Cola vinterobjekter, som langrenn – og slalomski, ved å delta i konkurranser som f.eks å gjette antall medaljer Norge ville ta under vinterlekene. Se vedlegget Coca-Cola kampanjer før og under Lillehammer-OL 1994

Les mer om de olympiske vinterlekene på Lillehammer her:
https://www.teamnor.no/nyheter/2019/the-best-olympic-games-ever/
https://cocacolaclub.no/filer/lillehammer-kommune-et-olympisk-eventyr.pdf
https://no.wikipedia.org/wiki/Vinter-OL_1994
https://olympics.com/en/olympic-games/lillehammer-1994

 

Coca-Cola på oversikten over fakkelstafetten sine sponsorer. Her scenen i Otta da fakkelen passerte 26. januar 1994. Foto: selhistorie.no

Det Internasjonale Olympiske Fakkelbærer programmet, sponset av Coca-Cola
Coca-Cola har vært samarbeidspartner til den olympiske fakkelstaffetten siden 1992.

Det Internasjonale Olympiske Fakkelbærer-programmet (The International Olympic Torchbearers Program), ble implementert for første gang ved de olympiske vinterleker i 1994. Da gjennom en felles innsats med Lillehammer Olympiske Organisasjonskomité (LOOC) og mer enn et dusin nasjonale olympiske komiteer.

Totalt sett deltok ca. 7.000 innbyggere fra vertslandet Norge, i den 78-dager lange stafetten som varte fra 27. november 1993 til 12. februar 1994. Tilsammen dekket alle fakkelbærerne 8.000 kilometer (4971 miles) gjennom landet.

Til The International Olympic Torchbearers Program, sponsored by Coca-Cola (Det Internasjonale Olympiske Fakkelbærer programmet, sponset av Coca-Cola), gjentok Coca-Cola Spania-suksessen med å bringe 30 fakkelbærere fra 13 land til Norge for å hjelpe med å bære den olympiske ilden gjennom Oslo da den tok turen til Lillehammer. Coca-Cola inviterte 30 deltakere fra 13 land til å bære den olympiske ild – vekselvis gi den til norske fakkelbærere – den 5. februar gjennom deler av Oslo, under stafettens siste reise til Lillehammer-lekenes vertsby.

Land med fakkelbærere som deltok i fakkelstafetten til vinterlekene på Lillehammer i 1994 gjennom Coca-Cola-programmet: Østerrike, Kina, Tsjekkia, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Ungarn, Italia, Japan, Sør-Korea, Sverige og USA.

Les mer om Coca-Cola sin historie i fakkelstafetten her:
https://cocacolaclub.no/filer/coca-cola_and_the_olympic_torch_relay.pdf

 

Avisreportasjer og diverse artikler
OSLO Vinter-OL 1952:
Innlegg i Arbeiderbladet, fredag 22. februar 1952
LILLEHAMMER Vinter-OL 1994:
Mini-OL i Hammerfest – Finnmark Dagblad, torsdag 20. januar 1994
Sponsor-strid om mat – Aftenposten, torsdag 03. februar 1994
Bestillingen kom fra Canada – Østlendingen, mandag 07. februar 1994
Pinshysteriets høyborg – Dagbladet, tirsdag 08. februar 1994
Kristin og Håkon må fjernes i dag – Ringsaker Blad, torsdag 10. februar 1994
Et hav av pins – Gudbrandsdolen Lillehammer Tilskuer, lørdag 19. februar 1994

 

Reklamefilmer laget av Coca-Cola i forbindelse med OL på Lillehammer
Sammen for seier -94 (Lillehammer-reklame fra Coca-Cola fra 1992) (Facebook)
Coca-Cola Polar Bear 1994 Lillehammer Winter Olympics Luge (YouTube)
Coca-Cola Polar Bear 1994 Lillehammer Winter Olympics Ski Jumping (YouTube)
Always Coca-Cola Lillehammer 1994 (YouTube)

 

Bilder

Kilder: Coca-Cola, IOC (International Olympic Committee), Oslo Kommune, Nasjonalbiblioteket og Wikipedia.

<- Tilbake til “Tema-sider